Drama
Titel: All we imagine as light
Visas på: Fyrisbiografen
I rollerna: Kani Kusruti, Divya Prabha, Hridhu Haroon
Regi: Payal Kapadia
Speltid: 118 min
Betyg: 3
Den indiska regissören Payal Kapadia långfilmsdebuterade med essäfilmen "A night of knowing nothing" (2021). En grumlig svartvit uppgörelse med hindunationalismen och klassklyftorna i det moderna Indien. Filmens handframkallade estetik närmade sig en fysisk bristningsgräns. "All we imagine as light" är betydligt mer konventionell.
Visserligen inleds den med en stadssymfoni av nattliga Mumbai-bilder ackompanjerade av ett ljudlkollage av dokumentära röster. Men när filmens huvudperson sjuksköterskan Prabha (Kani Kusruti) framträder bland verkliga tunnelbaneresenärer blir effekten närmast brechtiansk. Hennes uppsyn är odiskutabelt skådespelarens. Anslaget är en effektiv programförklaring för vad vi ska få se: ett konstruerat drama med den faktiska staden som fond. Den största behållningen är dock sidospåret där Prabhas rumskamrat Anu försöker hitta en plats i staden där hon i hemlighet kan umgås med sin muslimske pojkvän. Denna romans över klass- och religionsgränserna omfamnar en naivistisk optimism som sällan skådas i modern film.
"All we imagine as light" är tänkt som den första delen i en trilogi om staden Mumbai. I kommande delar önskar jag mig ett formspråk som bättre maskerar skarven mellan dramatik och dokumentärt innehåll. På så vis skulle mångmiljonstaden framträda mer tredimensionellt. Om det nu är önskvärt. Att lyfta fram stadens generiska sidor har givetvis också poänger.