Sigrún tillbaka med abstrakt måleri

Sigrún Sverrisdóttir är en återkommande gäst hos Galleri Strömbom, den här gången med abstrakt måleri, ­skriver Cristina Karlstam.

Verk av Sigrún Sverrisdóttir.

Verk av Sigrún Sverrisdóttir.

Foto: Galleri Strömbom

Recension2018-09-27 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Allt fler konstnärer har börjat måla på plåt i stället för duk eller pannå. En av dem är Sigrún Sverrisdóttir, välbekant konstnär hos Galleri Strömbom som vårdar ”sina” konstnärer på den nya adressen Sysslomansgatan.

Sverrisdóttirs nya utställning har titeln ”Anklanger”, och mina associationer går till den isländske författaren Jón Kalman Stefánssons sobra, rena språkliga poesi, så kongenial med det karga sköna isländska landskapet. Islandsbördiga Sigrún Sverrisóttirs konst väcker liknande anklang hos mig som hans texter.

Sverrisdóttir är en mångsidig bildmakare med många uttryckssätt i sitt konstnärskap.

Hon har tidigare visat både landskapsmåleri och grafik med blommotiv i galleriet, och det finns även en tid som uppskattad textilkonstnär redovisad i hennes cv. Men den här gången är det huvudsakligen abstrakt måleri som ställs ut. De formelement som används i hennes aktuella kompositioner har ändå tydliga referenser både till naturen och till mänskliga känslor. Inte minst visar valet av titlar att det inte handlar om någon sträng konstruktivism när denna bildpoet vidgar sitt revir. Arbetssättet är abstrakt, men spåren av natur kan inte förnekas i målningar som har så explicita titlar som ”Fröhus”, ”Kärna”, ”Ridå” eller ”Vår”.

Rytmen heter en av de större bilderna, en både verbal och visuell sammanfattning av hela den konsekvent komponerade utställningen. Rytmisk balans mellan en rik palett och en säker form.

Konst