En kväll av komiska kontraster på Katalin

Komikerna Henrik Nyblom och Torbjörn Averås Skorup bjöd på lika delar igenkänning och förvåning när de uppträdde på Katalin under onsdagskvällen.

Henrik Nyblom inledde standupföreställningen en improviserad låt om Uppsala. Bilden är från ett uppträdande tidigare i år.

Henrik Nyblom inledde standupföreställningen en improviserad låt om Uppsala. Bilden är från ett uppträdande tidigare i år.

Foto: Felix Olsson

Recension2023-09-28 13:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Standup

Henrik Nyblom och Torbjörn Averås Skorup (support) 
Katalin
Onsdag 27 september 

Det är en kväll av kontraster när Henrik Nyblom och Torbjörn Averås Skorup uppträder på Katalin. Medan Averås Skorup kliver på scenen till tonerna av Melodifestivalens klassiska slinga gör Nyblom entré genom att själv sjunga och spela en improviserad låt om Uppsala på vad jag tror är en synthesizer. På den här scenen får det tryggt välproducerade samsas med det märkliga och excentriska. Averås Skorup, som annars hörs i P3, vet vad vi 90-talister i publiken tycker är roligt och relaterbart. Skämten kretsar kring olyckliga par som åker på spahelg till Västerås för att laga förhållandet, folk som ringer Störningsjouren redan klockan elva och killar som tror att frukosten som deras flickvänner lagar heter ”tjejapudding” istället för chiapudding. 

I ämnesval och tonfall påminner Averås Skorup om sin gamla parhäst Johanna Nordström, som även hon är känd för sina spaningar där 90-talisternas kollektiva medvetande sätts under lupp och där gränsen mellan stand-up, poddar och sociala medier är flytande. Varje skämt skulle lika gärna kunna vara en lajkraket på Twitter (förlåt, jag menar X) eller ett segment i en podcast. Averås Skorup alltid rolig, och hans rutiner är – på gott och ont – ett väloljat maskineri. 

undefined
Torbjörn Averås Skorup levererar skämt som alla skulle kunna vara lajkraketer på sociala medier. Bilden är från ett uppträdande tidigare i år.

Kvällens huvudnummer, Henrik Nyblom, kör en råare och mer excentrisk stil. Hans scenpersonlighet bygger på att han är en främmande fågel, men också klassens clown. Istället för att sträva efter igenkänning vill Nyblom att publiken ska förvånas. Det handlar om sex, droger och rock’n’roll, men utan allt det glamourösa. I anekdoterna ligger fokus vid det intima och pinsamma, exempelvis när Nyblom förklarar vad som händer när man råkar säga något ogenomtänkt om barncancer eller när man är kissnödig och fastnar i en bilkö. 

Den städade familjeunderhållningen som Nyblom bjöd på i ”Bäst i test” känns avlägsen. Självbekännelserna varvas med dagsaktualiteter och spaningar av typen ”vad händer när kossorna bestämmer sig för att göra uppror mot människorna”. När Nyblom är på scenen vet man aldrig var kvällen ska ta vägen, men man känner på sig att det blir hysteriskt roligt. Henrik Nyblom och Torbjörn Averås Skorup är på så vis varandras motsatser, men de kompletterar också varandra när det väloljade maskineriet möter den främmande fågeln.