Även de mest tillbakadragna barn går igenom en fas där de vill stå i centrum. Vänd strålkastaren mot mig! Det är alltså inte så konstigt att Sally, som är mer energiknippe än blyg viol, har fått en längtan till scenlivet.
I Anna Ehns och Mia Öströms första bok om Sally, ”Stjärnklart, Sally!”, hade hon en fix idé: att få en stjärnkikare. Nu har fokus skiftat och det är mot cirkusmanegen hennes längtan riktar sig. Tillsammans med bästisen Rakel (som är nästan lika bäst som Sally själv) grundar hon en Mirakelcirkus. Men intresset i hemmet är svalt: varken mobilfixerade mamma eller snörvlande storasyrran är superintresserade av hamstern Minus pingpongtricks, eller Rakels undulat Barbro som kan sitta jättestilla. Tur att det har kommit en stor cirkus till stan som de kan visa sina mirakelkonster för! Eller otur kanske? För nu uppstår ett krisläge!
”Trixigt, Sally!” är andra delen i en serie om tre. Alla Sally-titlarna avslutas med ett utropstecken, och det är inte så konstigt. Sally är ett energiknippe, ett enda stort utropstecken själv. Det är kongenialt i en bok som vill engagera barn som kanske läser sin allra första bok på egen hand – även som läsare rusar man genom kapitlen för att hinna ikapp Sally. Jenny Karlssons bilder är minst lika energiska, med små spännande bakgrundsdetaljer och överböjligt stiliserade människogestalter.
Både Anna Ehn och Mia Öström har i sina tidigare böcker intresserat sig för de begränsningar som finns i att bli betraktad som flicka. I Sallys utopiska värld finns inte de hindren, och det är uppfriskande. Som läsare går man helt upp i hennes tankar och syn på omgivningen. Lite mer utrymme önskar man samtidigt Rakel, som blir en stum sidekick. Kanske kan hon få en egen bokserie så småningom? För mer vill man helt klart läsa.
Fotnot: Anna Ehn är medarbetare på UNT därför recenseras boken av Elise Karlsson, kritiker i Svenska Dagbladet.