Att lyssna på musik i dag är för många synonymt med att använda Spotify. Hur detta bolag har växt fram är ämnet för journalisterna Jonas Leijonhufvuds och Sven Carlssons bok "Spotify inifrån".
Daniel Ek – datasnillet från Stockholmsförorten Rågsved som har räddat både musikindustrin och lyssnarna? Ja, bilden är inte helt fel. Men historien rymmer väsentlig mycket mer, visar det sig snabbt.
Varken Ek eller hans medgrundare Martin Lorentzon har låtit sig intervjuas, så titelns "inifrån" håller inte riktigt vad den lovar. Den läsare som hoppas få veta något närmare om Daniel Eks drivkrafter, hur han innerst inne tänker eller hur han är som person, blir besviken. Det är företaget Spotify som står i centrum – och det räcker gott och väl till en spännande och läsvärd berättelse.
Spotifys överlevnad bygger på en ständig och kraftfull tillväxt. Företaget är beroende av investerare som är villiga att satsa, eftersom Spotify inte gör någon vinst på verksamheten i sig. (Enda undantaget är fjärde kvartalet 2018, då man för första gången visade ett plusresultat.) Så länge pengarna rullar in går det bra. Och det gör de, från Ryssland och Kina och många andra håll.
Man blir något matt av att bara läsa om den ständiga jakten på nya användare, om resor kors och tvärs över världen för att få till stånd avtal och samarbeten. Pojkrummet i Rågsved försvinner snabbt ur blickfånget. I stället möter en pengastinn värld präglad av hårda nypor och maktkamper.
Den längsta kampen står mellan Spotify och Apple, vars grundare Steve Jobs motarbetade Spotifys etablering i USA. Somligt är känt och allmänt diskuterat, frågor om hur Apples dominerande ställning påverkar konkurrensen till exempel. Annat förblir till hälften dolt – inget vet i vilken utsträckning som Jobs påverkade de stora skivbolagen i förhandlingarna med Spotify. Men läsningen är kittlande.
Intrycket är över huvud taget att författarna har god tillgång till initierade källor, även om de ofta förblir anonyma.
Ibland halkar texten in i en jargong av ekonomi- och teknikspråk som är något störande för den som inte är bekant med begreppen. Å andra sidan lyckas Carlsson och Leijonhufvud ofta på ett lättfattligt sätt beskriva de avgörande vägvalen för Spotify, både vad gäller teknik och affärsmodell.
Ibland har Spotify tur. Man lyckas få in kapital precis före finanskrisen 2008. Ibland är man illa ut. Spotify förutsåg inte användarnas kraftiga förflyttning från desktop till mobiler. Omkring 2013 var företaget inte så långt borta från att läggas ned, erkände Daniel Ek i efterhand. En del satsningar leder snett. Boken kan redogöra för "Spotify tv", ett projekt som efter mycket förarbete till slut aldrig blev verklighet.
Ett känsligt kapitel handlar om inhämtande av användardata och hur den utnyttjas. Jag ska erkänna att jag inte visste att Spotify-appen håller koll på om jag går eller springer. (Med baktanken att kunna anpassa musiken.)
Här finns frågor som faller lite utanför ramarna för den här boken, men som vore värda att diskutera mer. Spotifys algoritmer har ett enormt inflytande på vårt musiklyssnande, i synnerhet när färdiga listor blir allt vanligare. Vilka konsekvenser får det?
Vissa låtar är av etiska skäl bortplockade från Spotify. Men vem avgör vad som är moraliskt förkastligt till den graden, och på vilka grunder?