Dubbla Grammisvinnaren Seinabo Sey krÄnglade till det för sig nÀr hon tog sig an ett utsÄlt konserthus med en entusiastisk publik. Hon och bandet trasslade ofta in sig i lite vÀl utdragna och överarbetade versioner av Seinabos egentligen raka och drivande lÄtar.
Resultatet blev att tempot ofta sjönk och att det bara dÄ och dÄ tÀnde till och blev sÄ bra som det borde bli med en sÄngerska av Seinabo Seys kaliber. Plus att hon Àgnade sig för mycket Ät att waila och sjunga i falsett. Synd, eftersom Seinabo Seys mÀktiga röst fungerar absolut bÀst i de lÀgre partierna.
Ăven om konserten alltsĂ„ knappast kan kallas helgjuten fanns förstĂ„s mycket att imponeras av. Bara en sĂ„dan sak som hurt hon möter publiken. Seinabo Sey har ett okonstlat sĂ€tt och upptrĂ€der egentligen inte som den stjĂ€rna hon faktiskt Ă€r. Hon verkar genuint lycklig pĂ„ scenen och ser nĂ€rmast blyg och förvĂ„nad ut nĂ€r hon upptĂ€cker gensvaret frĂ„n publiken. NĂ„gra inrepeterade monologer mellan lĂ„tarna hörs inte.
Hon nÀmnde ocksÄ i ett av lediga mellansnacken att hon inför den hÀr turnén ville vara lite snÀllare mot sig sjÀlv och inte förbereda sig sÄ minutiöst som inför den omtalade Globenkonserten hösten 2018. DÄ var hon rejÀlt uppstressad och ville ha kontroll över minsta detalj. Den hÀr gÄngen ska hon slappna av mer, lovade hon. En sympatisk instÀllning.
Men hennes absolut frĂ€msta tillgĂ„ng Ă€r förstĂ„s den â Ă„tminstone i Sverige â oövertrĂ€ffade rösten. Hon har en fantastisk förmĂ„ga att skapa tryck i sĂ„ngerna utan att det egentligen lĂ„ter som hon tar i.
NÀr hon avstod frÄn wailande och falsettsÄng och tillsammans med bandet och körduon i stÀllet levererade raka och okomplicerade versioner av lÄtar som "Never get used to", "Younger" och "Good in you", dÄ blev resultatet lysande.
Vid introt till genombrottslÄten "Younger" reste sig publiken som pÄ ett givet tecken, och UKK förvandlades till ett diskotek.
Symptomatiskt för konserten var dock att Seinabo Sey inte valde att surfa vidare pÄ den adrenalinkicken utan sÀnkte tempot med Ànnu en utdragen ballad som nÀsta nummer.
Publiken bjöds ocksÄ pÄ nÄgra lÄngt ifrÄn omistliga covers, som "Don't let me be understood" (hit med bland andra Nina Simone) och Bob Marleys "Is this love?". De lÄtarna förstÀrkte intrycket av att det hÀr var en ganska spretig konsert. Inte riktigt sÄ helgjuten som Seinabo Seys potential gav en anledning att hoppas pÄ.