Självupptagen medelklass misshandlar bärplockare

Filmskaparen Richard Hoberts roman "Som en man på Österlen" börjar spännande men är alldeles för klassblind och könsstereotyp.

Richard Hobert (född 1951) är manusförfattare, filmregissör och kompositör. Han är känd för filmer som "En enkel till Antibes" och "Tre solar".

Richard Hobert (född 1951) är manusförfattare, filmregissör och kompositör. Han är känd för filmer som "En enkel till Antibes" och "Tre solar".

Foto: Nicklas Thegerström

Recension2024-07-26 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Roman

Richard Hobert
Som en man på Österlen
Piratförlaget

Max, en medelålders reklamman från Stockholm, ska precis resa från familjens sommarhus på Österlen när en tragisk olycka i stället får honom att köpa en äppelodling. Max och hans fru har glidit ifrån varandra och när han får sparken från sitt jobb blir det viktigt för honom att odlingen går med vinst. Problem uppstår dock när andra odlare vill sätta käppar i hjulet för Max. Och när en polsk plockare som han har legat med hittas död.

"Som en man på Österlen" är skriven av Richard Hobert, manusförfattare och regissör. Romanen börjar spännande och tar sig an flera intressanta ämnen; sorgen över en relation där man har glidit ifrån varandra, känslan av att ha blivit för gammal för sitt jobb, kriget i Ukraina och gruppdynamiken bland grannar på landsbygden.

Tyvärr binds dessa trådar ihop för snabbt och ytligt. Och att Max ligger med en plockare och sedan slänger ut henne, samt plötsligt deltar i byns misshandel av de polska plockarna när de vill ha bättre arbetsvillkor, är svårsmält. När boken sedan främst talar om mordet på polskan i relation till hur det påverkar Max och hans äktenskap når jag ett slags självupptagen medelklass-overload.

Och när Max otrohet görs till något som hans fru av parets dotter uppmanas att komma över snabbare med orden "Pappa är man. Dom är inte som vi. Dom är jägare, vi är samlare" så blir även bokens stereotypa sätt att se på kön bara för mycket.