Biografi
Kaj Fried
Skuggan i spegeln
Natur & Kultur
Skildringar av Förintelsen är nästen en egen genre som rymmer allt från "Anne Franks dagbok" och Primo Levis vittnesmål till tv-serien "Holocaust" och Art Spiegelmans "Maus". Folkmordet kan skildras ur förövarnas perspektiv, som i Jonathan Glazers film "The zone of interest". Hela tiden kommer nya berättelser som belyser nya aspekter, nya öden, nya tragedier – som Kaj Frieds "Skuggan i spegeln".
Hans fokus är överlevnaden. Båda föräldrarna var överlevare som hamnade i Sverige när lägren befriades. Här bildade de familj och försökte finna ett liv.
Fried lyckas formulera den smärta som finns i överlevnaden. Förlust av allt tidigare liv, släkt, karriär, hembygd, hem. Han försöker finna sin far som dog 1962, 55 år gammal. Fried besöker lägren, tvångsarbetsprojekten, han gräver i arkiven och i sitt eget minne. Han hittar mest bara främlingskap och ångest.
Kan man överleva ett folkmord? Vad finns kvar när släkt, hemort och språk har förintats? Fried svarar på frågan: "Min pappa överlevde Förintelsen. Eller rättare sagt: han överlevde inte Förintelsen."
Fried upplever Förintelsen i Stockholmsförorterna Västberga och Aspudden. Busstreck av "Anderssonskans Kalle"-karaktär väcker skräck i Förintelseöverlevarnas familj. Små kristallnätter i hyreshuset. Majoritetssvenskar uppfattar gärna 1950- och 60-talets Sverige som en tid av trygghet. Fried skildrar en tid i skräck.
I år är det 80 år sedan kriget tog slut och nazismen besegrades, men Fried påminner oss om att Förintelsen inte är något i förfluten tid. Den pågår fortfarande.