Teater
Balkan Bordello
I rollerna: Anna Azcárate, Tehilla Blad, Lolo Elwin, Jacob Fahlstedt, Harry Friedländer, Robin Keller, Andreas Kundler, Bashkim Neziraj, Lars Göran Persson, Moa Silén, Tomas Tjerneld, Birthe Wingren
Regi: Blerta Neziraj
Sverigepremiär: Uppsala stadsteater, stora scenen
Scenen föreställer ett bedagat motell med en trappa i dess mitt. Bord och stolar på var sida, en liten bar till höger och en musikerduo till vänster. Motellets ägare, befälhavaren Agamemnon (Tomas Tjerneld) ska komma hem.
Men hans fru Klytaimnestra (Lolo Elwin) våndas. Agamemnon slår henne och har säkerligen våldtagit kvinnor under kriget, förutom att hon lastar honom för att parets äldsta dotter, Ifigenia, är död. Hon konspirerar med sin älskare, poeten Aighistos (Lars Göran Persson) om att ta livet av maken.
Den mer än 2500 år gamla dramatrilogin ”Orestien” handlar om kung Agamemnons hemkomst efter år av krig och att ha offrat dottern Ifigenia för att få vind i seglen. Han mördas av sin fru, Klytaimestra. Hon och hennes älskare dödas sedan av sonen, Orestes, som hetsats till hämnd av sin syster Elektra. Men Orestes blir galen. Det är handlingens skelett i den nyskrivna ”Balkan Bordello” av den Kosovobaserade dramatikern Jeton Neziraj.
De antika rollfigurerna flyter samman med de moderna på Balkan och våldsspiralen utvecklas lika ödesdigert. Dock hetsigare, omgärdat av könsord i ett sceniskt inferno som landar ironiskt bland tyll i ”Svansjön”.
Den ”antika kören” (Jakob Fahlstedt, Harry Friedländer) är bakåtlutade män med fluga, stundom cylinderhatt, kommenterande och absolut inte aktivt ingripande. Människorna i den här pjäsen är övergivna av gudavärlden och utlämnade till krigets galna förråande.
Robin Kellers egocentrerade dansentreprenör och Orestes partner sticker ut som en satiriskt välriktad nål riktad mot kulturutövare. Men även humanitära hjälporganisationer, diktare och brist på ställningstaganden vad gäller krig får sig en känga i föreställningen, levererat med svart humor.
Musikerna Tobias Kalliokulju och Henrik Jäderberg spelar vild slavisk musik, är det sång eller dialog därtill är det svårt att uppfatta texten.
”Balkan Bordello” på Uppsala stadsteater är en kaotisk upplevelse, som ett absurt drömspel på speed. Vagt anas antikens eviga moraliska dilemman, men de drunknar i ett energiskt spel (att ensemblen orkar hålla intensiteten hela vägen!) och fragment ur kulturella referenser.