Konsert
Miriam Bryant
Uppsala Konsert & Kongress, söndag 16 februari 2020
Miriam Bryant kräver ingen närmre presentation. Det låter som en klyscha, men som Miriam själv understryker: vi jobbar med klyschor eftersom de är sanna.
Uppsalapubliken har ingenting att invända mot att få sjunka ner i röda, plyschbeklädda fåtöljer och bara njuta av högklassig pop-underhållning i en vältempererad konsertlokal.
Förbandet och singer-songwritern Ellen Krauss från Vallentuna, äntrar scenen i svag allmänbelysning och drar snabbt uppmärksamheten till sig. Med sitt mjuka fingerspel och sin akustiska gitarr har hon begränsade möjligheter att bygga upp dynamiken. Men låtarna har hög igenkänningsfaktor utan att kännas som plagiat, och Ellen Krauss bjuder på ett starkt och känslofyllt framförande. Jag hoppas att hon tillåter sig själv att utvecklas i en konstnärlig riktning och inte strävar efter att passa in dagens ”play list”-kultur. Exklusivitet är lika med långsiktighet i dagens musikbransch.
På sin senaste ep ”Mi Amor” har Miriam Bryant gjort det som otaliga artister misslyckats med; att sätta sig i studion med några av landets främsta producenter och låtskrivare för att ”finna sig själv” och skapa någonting självutlämnande. Men det som ser bra ut på pappret blir oftast ett spretigt sammelsurium om artisten inte har någonting djupt att berätta. Naturligtvis hör Miriam inte till den sistnämnda kategorin.
I mellansnacket kommer Miriam på sig själv hur många av hennes låtar som handlar olycklig förälskelse och ”den där jäveln” som kommer och vänder upp och ner på hela tillvaron. Men också om hur lätt man glömmer bort sina trognaste vänner när det stormar som mest. Popklyschor behöver inte vara problematiska, det gäller bara omfamna dem med hela sitt hjärta.
Först när man har en så oförfalskad och jordnära artist som Miriam Bryant kan man helt riskfritt koppla in Jocke Berg, Veronica Maggio och Simon Hassle. Resultatet: ett koncentrat av den svenska popsjälen. De vemodigt euforiska och trallvänliga melodierna får ännu mer liv med ett superkompetent och avslappat band som förenar elektroniska ljud med en organisk sammanhållning.
Trots sin popularitet ligger favoritgrenen ”kändisar tolkar kändisar” helt klart inom den estetiska riskzonen. Men den odiviga divan Miriam Bryant är så sann mot sig själv att andra artister garanterat avundas henne i smyg.