Brutalt realistiskt om våldets förbannelse

I Fernanda Melchors nattsvarta skildring av det fattiga Mexiko finns ingenting bortom en värld fylld av knark, våld och övergrepp.

Fernanda Melchor (född 1982) är en mexikansk författare. Hon slog igenom internationellt med "Orkansäsong" som kom på svenska 2021.

Fernanda Melchor (född 1982) är en mexikansk författare. Hon slog igenom internationellt med "Orkansäsong" som kom på svenska 2021.

Foto: Maj Lindström

Recension2024-01-05 12:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Roman

Fernanda Melchor
Falsk hare
Övers. Hanna Nordenhök
Bokförlaget Tranan

Den kritikerrosade mexikanska författaren Fernanda Melchor har vi under de senaste åren kunnat höra i samtal med Uppsalapublik, såväl under Uppsala internationella litteraturfestival som på Humanistiska teatern. Efter "Orkansäsong", hennes stora internationella genombrott, och den omdebatterade "Paradais", kommer nu också hennes bok "Falsk hare" på svenska. Denna reviderade version av hennes debutroman är ytterligare en mörk skildring av det mexikanska samhället, här förlagd till det brottsdrabbade Veracruz.

Handlingen kretsar kring några personer vilkas öden då och då löper samman i en miljö präglad av våld, knark och sexhandel. Liksom "Paradais" är "Falsk hare" omskakande i sin brutala realism, som i historien om de två minderåriga pojkarna Andrik och Zahir. En uppväxt präglad av misshandel och övergrepp driver Andrik in i prostitution. När han kidnappas måste hans vän Zahirs försök att rädda honom från förövaren som håller honom fången sluta med en tragedi för såväl Andrik som Zahir. De här partierna är närapå outhärdliga, men Fernanda Melchor låter inte berättelsen väja ens för det vidrigaste.

Bland romanens övriga karaktärer upprätthåller och reproducerar såväl de unga vuxna som de äldre de mekanismer som har format dem till samhällets nedre skikt. De lever för dagen, som den unge Pachi, som har ett enkelt arbete vid tullverket men helst ägnar sig åt att slöa och att odla sin ilska mot sin hustru. Bland de äldre kvinnorna frodas misstänksamheten och aggressiviteten, såväl den fysiska som den verbala. Mörkret i Fernanda Melchors prosa påminner om det i Joyce Carol Oates brutalaste våldsskildringar, men utan Oates blick för psykologin bakom de gärningar som skildras. I stället stegrar Melchor effekten genom att maximera läsarens känsla av äckel och förfäran. Karaktärernas språk är ett gatans språk, torftigt och genomsyrat än av undertryckt aggression, än av öppen brutalitet, något som Hanna Nordenhök mästerligt klär i svensk språkdräkt.

Som en rasande uppgörelse med ett samhälle som har kapitulerat för våldet kan "Falsk hare" läsas som en universell varning. I sitt kompakta mörker lämnar den läsaren utan minsta andningshål, men utan den stilistiska originaliteten i "Orkansäsong" blir den bara ytterligare en nattsvart samhällsskildring bland många.