"Pendlar mellan det pinsamma och det modiga"

Claes Brittons bok om sin mammas död pendlar mellan det modiga och det pinsamma. Alltför svulstigt men bitvis lÀsvÀrt, anser Catrin Ormestad.

Foto: unknown

recension2010-05-14 18:04
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Claes Brittons mamma Mona Àr 67 Är nÀr hon drabbas av en ihÄllande smÀrta i sidan. Efter att ha genomgÄtt mÄnga lÀkarundersökningar och provtagningar fÄr hon slutligen sin diagnos: en tumör i lungan med hundraprocentig dödlighet. Inom bara nÄgra veckor Àr hon död.

FrÄn den stunden dÄ det stÄr klart att hans mamma lider av en allvarlig sjukdom Àr hon det centrala i Claes Brittons liv. Han följer hennes kamp frÄn nÀra hÄll och ser hur hon för varje dag blir sÀmre, smÀrtorna vÀrre och medicineringen tyngre, utan att för den skull skÀnka nÄgon lindring. Till slut orkar hon inte lÀngre utan ber lÀkarna att fÄ sövas, utan att först ta farvÀl av sina anhöriga.

Claes Britton har arbetat som journalist och driver en kommunikationsbyrÄ i Stockholm. Han debuterade 2004 med Sekelskifte i Stockholm, en samling satiriska texter. Tonen i den nya boken Àr emellertid lÄngt ifrÄn spydig utan snarare sentimental. Författarens journalistiska bakgrund till trots Àr stilen i boken ofta lÀtt styltig och med en dragning Ät det melodramatiska. Britton anvÀnder till exempel Älderdomliga former som ?ack? och ?ej?, förmodligen i syfte att understryka det allvarsamma i Àmnet, men resultatet blir mest högtravande och svulstigt.

Samtidigt fÄr man sÀga att han onekligen lyckas vÀl i att beskriva den kÀnsla av undergÄng som han uppenbarligen levde med under moderns sjukdom, och man kan inte lÄta bli att beundra hans uppriktighet, till exempel nÀr han rannsakar sig sjÀlv och sina brister och misstag. För Claes Britton Àr mammans sjukdom och död en upplevelse som skakar honom pÄ djupet, och som fÄr honom att upprÀcka nya, mindre smickrande sidor hos sig sjÀlv. Han tvekar heller inte att visa upp sin hejdlösa förtvivlan. Inte sedan romantiken har vÀl en man lÄtit tÄrarna strömma sÄ fritt i den svenska litteraturen, eller beskrivit dem med sÄdan noggrannhet.

Min mamma Àr död Àr en bok som pendlar mellan det pinsamma och det modiga, det larviga och det gripande och beundransvÀrda. Det som rÀddar boken och gör den lÀsvÀrd Àr framför allt den sista halvan som Àr lika klar och koncentrerad som den första delen Àr kÀnslosam och uppskruvad. Mammans bortgÄng leder Claes Britton till slutsatsen att dödsÄngesten Àr den mest grundlÀggande drivkraften i tillvaron. För att ytterligare undersöka detta Àmne talar han med lÀkaren Ulla Zachrisson, Mona Brittons ?dödsmorska?, som hon sjÀlv kallar henne. Zachrisson Àr klok och vÀlformulerad, och i samtalen med Claes Britton tar hon upp mÄnga intressanta och tÀnkvÀrda frÄgor om livets slutskede och vÄrd av obotligt sjuka.

Sammantaget Àr Min mamma Àr död Àr en bok som sÀkert kan fungera som stöd för dem som befinner sig i en liknande situation, framför allt som anhörig, men kanske ocksÄ som patient.

Litteratur

Claes Britton
Min mamma Àr död
Albert Bonniers Förlag