Vårlig bukett med bredaste palett

OD:s traditionsenliga vårkonsert bjöd på en välbehövlig uppmuntran till den svårflörtade årstiden utanför. Gästerna lyfte ytterligare.

Kristine West och Erik Rydvall gjorde mycket till för att Vårkonserten blev så lyckad.

Kristine West och Erik Rydvall gjorde mycket till för att Vårkonserten blev så lyckad.

Foto: Björn G Stenberg

Recension2024-04-21 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Orphei Drängars vårkonsert
Universitetsaulan
Lördag 20 april
Betyg:4

Först kommer tussilagon, sedan blåsippan och därefter OD:s Vårkonsert. Så nu är väl våren officiellt invigd. Eller, april har väl inte riktigt skött sig som månaden ska. Visst, aprilväder är ett vedertaget begrepp, men ändå. Den utmärkte presentatören Nils Bergel uttryckte också detta men fortsatte med att han hoppades att den här konserten skulle bidra till en bättre vårutveckling.

Jag vet inte om den var med någon slags väderpessimistisk inställning som OD fick ett beställningsverk med namnet "The Snow-Storm". Stycket av Agneta Sköld till text av Ralph Waldo Emerson var hur som helst en av höjdpunkterna under konserten, där körens hela mångsidiga kapacitet togs i bruk.

undefined
Presentatören Nils Bergel bidrog starkt till den fina stämningen.

Det hela inleddes traditionsenligt med signaturmelodin "Hör I, Orphei drängar" tätt följd av prins Gustafs "Vårsång" och Kuhlaus "Majsång". En av körens stora förtjänster är förutom förstås den smått ofattbart sköna klangen att sömlöst kunna kasta sig från det helt nyskrivna till vart som helst i musikhistorien. Denna gång var det dock inte mer än cirka trehundra år mellan yngst och äldst. Självklart kom ett verk av den numera obligatoriska estniska tonsättaren Veljo Tormis, "Hamleti laulud", till fin text av Paul-Eerik Rummo.

I Benjamin Brittens "The Ballad of Little Musgrave and Lady Barnard" mötte den medeltida texten ett modernare tonspråk som även där fick kören att visa upp sitt stora register. Det färskaste eposet som sjöngs var Andrea Ramsays "That Which Remains", ett vackert stycke, hör gärna mer av hennes musik.

Gästerna, skickliga Kristine West, flöjt, och Erik Rydvall, nyckelharpa, gav ytterligare skjuts åt stämningen, med ett brett spektra från folkmusik till en fartfylld tolkning av Bachs "Badinerie". De får gärna komma tillbaka till Uppsala för en egen konsert, här fanns mycket mer att ta av.

undefined
Så glad blev Anders Wall över att själv få ett stipendium.

I vanliga fall brukar det vara Anders Wall som delar ut stipendier och sponsrar musikevenemang. Nu var det dock han själv som fick ta emot ett, nämligen kulturstipendiet ut Torgny Segerstedts kulturstiftelse från ordföranden Magnus Sjögren. Han såg mäkta glad ut för denna välförtjänta uppmuntran för en lång gärning i kulturens tjänst. 

undefined
Så här är det som publiken främst får "möta" fantastiska dirigenten Cecilia Rydinger.

Dirigenten Cecilia Rydinger, dock mycket yngre, kan även hon förtjäna uppmuntran och stipendier hon också: bara att hålla pli på så många herrar samtidigt med så gott resultat talar för sig själv.