Dans
Nina
Gottsunda Dans & Teater
Focus Dance och Dans i Nord
Dansare: Delia Albertini, Reiko Otha, Daniele Badagliacca, Despoinia Karakatsani, Nektarios Fousteris
Koreografi: Joseph Sturdy
Torsdag 26 oktober
Tunga stamp hörs inledningsvis från den nedsläckta scenen. Så dras ljuset upp. En av dansarna bärs upp av de andra då hon sitter som en pianoelev till musik av Bach. Så började det för Nina Simone.
Men föreställningen är inte dokumentärt biografisk om världsstjärnans liv. Den visar snarare emotionellt laddade fragment från det, ackompanjerat av hennes musik. Från den lilla flickan som formas av vuxna i sitt pianospel, genom hennes besvikelse över att inte få komma in på utbildningen till konsertpianist. Men också via kärlek och vänskap, sensualism och ett så småningom svajande känsloliv – artisten fick en bipolär diagnos mot slutet av sitt liv.
Däremot märks inte mycket här av hennes stora engagemang i medborgarrättsrörelsen.
Fem fantastiska dansare ger intensitet åt dansföreställningen. De dansar som om de blir en del av musiken med samma skenbara lätthet och virtuositet i rörelserna som i Nina Simones klassiskt grundade jazz- och bluesslingor. Till och med musikaliteten i talade ord i några inspelade intervjuer med Nina Simone dansas fram.
Det går att ana hennes plågade själ i de många ryckiga stegen i koreografin. Kanske är det för att jag nyligen sett dokumentärfilmen ”What happened, miss Simone” (finns på Netflix) som jag tolkar in stjärnans stormiga äktenskap i ett plågsamt och vackert pas de deux. Ett starkt systerskap kan ses i ett annan duett och ett solo med en av de manliga dansarna är vibrerande sensuellt.
Scenen ligger föreställningen igenom i drömskt rökfyllt halvdunkel. Dansarnas kläder är svarta men en smart ljussättning skapar suggestivitet i scenografin. En röd ballong i händerna på en av dansarna, påminnande om gatukonstnären Banksys ”Girl with ballon”, är en oväntad färgklick i det mörka.
Ballongen blir till en symbol för drömmar som kan spricka med en knall. Som Nina Simones dröm om att bli klassisk konsertpianist.
Föreställningen av ”Nina” är ett samarbete det gnistrar om. Gottsunda teaters scen fungerar väl som en intim dansscen. Dans i Nords chef Marie Larsson Sturdy och koreografen Joseph Sturdy har arbetat tillsammans under många år här i Uppsala tidigare. Men detta är nog det bästa som de producerat tillsammans hittills.