Sanna Nielsen spelar piano under ett av showens nummer, något som hon säger sig alltid vara nervös inför. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.

Recension2019-11-03 10:03

Show

"Mitt Sanna jag"

Sanna Nielsen

Uppsala Konsert & Kongress, lördag

Sanna Nielsen, folkkär sångerska och programledare med en imponerande popröst, verkar inte alls känna till begreppet "startsträcka". Punktligt på utsatt tid stod hon överst på en Las Vegas-aktig scentrappa i en fantastisk svart Lars Wallin-kreation. När hon cirka tre minuter senare hade sjungit Gladys Knights "I feel a song in my heart", fyrat av ett stort leende och sträckt armarna i luften satt man där undrar vad som hände. Sällan har väl en show kommit upp i tempo så direkt –  ett tempo som sedan hölls i en timme och 40 svettiga minuter.

Sanna  Nielsen har spelat sin "Mitt Sanna jag" på Hamburger börs och nu är hon ute på turné. Konserthusets scen såg plötsligt trång ut, med flera scennivåer för hennes skickliga band att stå på. Och så trappan, där Sanna Nielsen själv gled, stampade, dansade upp och ner i höga klackar och utstyrslar, från långklänning till glitterkroppsstrumpa. Showen har en lös röd tråd i berättelsen om hur en blyg skolflicka blev en stjärna, om hur hon alltid ses som "vanlig" –  och vad det egentligen är. Den som läst intervjuer med Sanna har hört det förut, men hon berättar det ändå på ett berörande sätt, med humornumret "Sanna från Bromölla" som kulmen.

Resten är förstås musik, soul och pop från genrens stora. Burt Bacharach, Fleetwood Mac, Michael Jackson. Det lät riktigt bra, det svängde rejält. Det är skicklig underhållning från en artist som lyckas vara både älskvärd och diva på samma gång.