Konsert
Uppsala Kammarorkester under ledning av Jessica Cottis
Program: D Tabakova: ”Barbican Glade" för tio stråkar; B Staern: Flöjtkonsert ”Älvalek”, solist Laura Michelin; F Schubert: Symfoni nr 4 c-moll D 417, "Den Tragiska".
UKK, torsdag 30 januari
Betyg: 4
Den australiska dirigenten Jessica Cottis har dirigerat ett flertal orkestrar i Europa, Australien och USA och är nu chefsdirigent för Canberra Symphony Orchestra. Hennes musikval var tilltalande och alla lär ha hittat något att tycka om. Konserten inleddes med den bulgarisk-engelska kompositören Dobrinka Tabakovas ”Barbican Glade” för tio stråkar, på ytan ett behagligt stycke kvällsmusik, som dock blandades med dissonanta tonkluster och, under ytan, innehöll strömmar av oro.
Kvällens huvudverk var den unge svenska kompositören Benjamin Staerns flöjtkonsert ”Älvalek” komponerad i nära samarbete med Laura Michelin, stämledare i Sveriges Radios symfoniorkester, och den framfördes under en förstorad återgivning av August Malmströms kända målning med samma namn som projicerats på konsertlokalens fond. Den suggestiva musiken var helt kongenial med konstverkets bild av nattlig älvadans i fullmånens sken. Mystiska naturljud i den dimmiga inledningen avlöstes av susande vind och klar, överjordisk månsång. Michelin spelade överjordiskt skönt och bar en vacker, blå böljande klänning som gjorde henne till en del av den trolska tavlan.
Det avslutande verket på konsertprogrammet var Franz Schuberts symfoni nr 4, kallad "Den tragiska". Symfonin spelas ofta och det kan synas vara svårt att göra något nyskapande av sådana verk. Cottis och orkestern gjorde ändå just detta. Cottis åstadkom detta genom att betona de dynamiska växlingarna mellan kraftfullt och graciöst, snabbt och långsamt. Man kommer att minnas de effektfulla kontrasterna mellan adagio och allegro i första satsen, den dansanta, nästan svängiga menuetten i den tredje och till sist den verkligt magnifika upplösningen i den sista allegrosatsen.