Nära inpå Mo Yan

I Mo Yans berättelser i Den genomskinliga rättikan möter läsaren en avslappnad och bynära Nobelpristagare, skriver Bo-Ingvar Kollberg.

Foto:

Recension2014-09-09 08:53
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det lilla och nära perspektivet, de närmaste omgivningarna, lokalbefolkningens sedvänjor, vardag och mentalitet är utgångspunkten för Mo Yans bok med kortare texter, ”Den genomskinliga rättikan och andra berättelser”. För översättningarna svarar sinologen Göran Malmqvist och han står även för bakgrundsfakta och ett instruktivt förord. Här möter läsaren en litteraturpristagare på ett mera avslappnat och meditativt plan än i de stora och breda, episka skildringarna.

Men också en författare som ger sig ut på upptäcktsfärd i de sinnenas riken som står till buds för den som är beredd att stanna till inför allt som pågår bortom tidens larm och brådska. En hel del i den här boken bygger på självbiografiska upplevelser, annat knyter kontakt med sägner och skrönor ur en lokal mytologi. Men där finns också inslag av den finurliga samhällskritik med reservutgångar, som gör det svårt för en totalitär regims censur att komma med invändningar, när sådana redan formulerats i de texter som skall granskas.

Den som befunnit sig i den kinesiske Nobelpristagarens litterära värld vet hur starkt förankrad den är i upphovsmannens egen hembygd i Shandongprovinsen i nordöstra Kina. Härifrån riktas blicken mot den historia, de livsvillkor och det politiska system som gäller alltsedan mitten på förra århundradet. Samlingsvolymens litterära höjdpunkt är berättelsen Muren som kan sjunga, som är en naturlyrisk hyllning till den egna födelsebygden. Väder skiftar med årstider, ljus och ljud byter plats och skuggor och dagrar skapar rörelse i ett skeende, där tystnaden framstår som det stora livsvärdet. Landskapet tar gestalt medan Mo Yan stannar till vid djurliv, växtlighet, floder och broar. Det mest sällsamma är nog en vindorgel tillverkad av flaskor, som får förflutet och nutid att förenas i en gemensam stämton.

Det tydligaste inslaget med ett politiskt innehåll är novellen En långdistanskapplöpning för trettio år sedan. Här får det bynära representera Kina i stort. Huvudperson är magistern Zhu Zongwen. Långdistanslöpningen ger genom alla avbrott, infall och utvikningar författaren tillfälle att kommentera hur landets styrts under Det stora språnget och det skede som går under namnet kulturrevolutionen. Man kan tänka sig att svordomarna berett översättaren en hel del nöje, att hitta moderna svenska motsvarigheter. Ett extra plus också till bokens saxklipp utförda av Zheng Hui.

Litteratur

Mo Yan

Den genomskinliga rättikan och andra berättelser

Tranan