När fylldes UKK av så starka känslor senast?

Det palestinska folkets lidande färgar konserten med Le Trio Joubran. Frågan är när UKK:s stora sal senast fylldes av så starka känslor.

Bröderna Joubran bjöd på en innerlig konsert med mycket känslor i både musiken och mellansnacken.

Bröderna Joubran bjöd på en innerlig konsert med mycket känslor i både musiken och mellansnacken.

Foto: David Saroee/Global Sounds

Recension2024-11-16 11:02
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Le Trio Joubran
Uppsala konsert & kongress, fredag
Betyg: 4

Bröderna Samir, Wissam och Adnan Joubran kommer från en familj där kärleken till den arabiska lutan oud gått i arv i generationer. 

Under de senaste 20 åren har de spelat in skivor, skapat filmmusik, turnerat över hela världen och nått internationell ryktbarhet. Att UKK lyckades boka dem till Uppsala är givetvis en fjäder i hatten för konserthuset. 

Fredagskvällens upplevelse både påminner och skiljer sig från den tunisiske oud-mästaren Anouar Brahems storartade konsert på UKK 2019. 

Då handlade det om lågmäld musik i gränslandet mellan arabisk tradition och västerländska toner, tillsammans med Dave Hollands jazztrio. Så vitt jag minns yttrade inte Brahem ett ord under konserten, utan han lät musiken tala.

Le Trio Joubran låter för all del musiken och även poesin tala, men på ett annat sätt än den försynte Anouar Brahem. I "Alternative silence" hörs poeten Mahmoud Darwish recitera en dikt om palestiniernas kamp för frihet.

Samir Joubran, den äldste av de tre bröderna från Nasaret i Galiléen, tar till orda flera gånger under kvällen. Han uppmanar stillsamt publiken att be för Palestina. 

undefined
Publiken var med på noterna från första stund i UKK:s stora sal. För många palestinier är Le Trio Joubran en identitetsskapande musikgrupp.

I övrigt handlar det om lågmälda hyllningar till ett folk som lider. Några slagord eller hätska utfall förekommer inte. Att hälften av intäkterna från konserten doneras till återuppbyggnaden av Gaza nämner han inte ens. 

Det hela är mycket värdigt, även i bänkraderna. Det snörvlas och torkas tårar på sina håll.

Men i centrum står förstås musiken, som förstärks av scenrummets utformning. Redan när trion intar scenen uppstår en suggestiv stämning. Ljussättningen är sparsam och rökmaskinen används flitigt. 

När sedan bröderna en efter en faller in i ackompanjemanget från slagverkaren Yousef Hbeisch och Valentin Mussou på cello och synth känns det kompakta novembermörkret utanför avlägset.

Det blir en kväll med en fin blandning av smäktande kärleksballader och intensiva låtar med bombastiska rytmer från scenpersonligheten Yousef Hbeisch på percussion. 

När bröderna Joubran når ett gemensamt crescendo i de mest intensiva numren känns det som ett under att strängarna på deras instrument håller. Som i den oemotståndliga och snyggt uppbyggda "Masâr", ett av trions paradnummer med nära 10 miljoner strömningar på Spotify. Lyssna!

En fin kväll avslutas med allsång på arabiska. Det visar sig tydligt att UNT:s recensent tillhör den minoritet av publiken som får nöja sig med att enbart nynna melodin.

undefined
Wissam, Adnan och Samir Joubran hade sällskap av slagverkaren Yousef Hbeisch och cellisten Valentin Mussou på UKK:s scen.