Musikalisk fantastique!

Anders Bragsjö gläds åt ett exklusivt gästspel.

Daniel Harding

Daniel Harding

Foto: HENRIK MONTGOMERY

Recension2015-03-26 13:20
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Två musikverk med beskrivande, ”programmusikalisk” karaktär och ett ”absolut” – rent musikaliskt - verk stod på programmet när Radiosymfonikerna än en gång gästspelade i UKK. Första verket, den unge svensken Albert Schnelzers ”Tales from Suburbia” (beställningsverk både från SR och BBC) fick här sitt svenska uruppförande. Kontrasterna i en förort mellan det idylliskt lantliga och det modernt kryllande stadslivet fick här en enastående grant klingande illustration. Med en formidabelt skickligt hanterad klangpalett färgades lugn ro och bråkig stress i ideliga kontraster. Hardings och orkesterns tolkning var kongenialt inkännande. Närvarande tonsättare hyllades välförtjänt.

Robert Schumanns tresatsiga ”Ouverüre, Scherzo und Finale”, E-dur var ett gediget hantverk av ”absolut” musik som krävde levande frasering och dynamik för att inte stelna i trist forma- lism. Tack och lov fick vi det i ett engagerat framförande.

Konsertens sista verk var Hector Berlioz ”Symphonie fantastique” från 1830, ett drama i fem satser om en ”episod i en artists liv”. Lysande orkestrering (inkluderande två harpor och det för tiden nya instrumentet kornett) och i de två sista satserna påstått opiuminfluerade mardrömmar ger en hänförande blandning av kärleksdrömmar, balstämning och naturpoesi avslutat med drömd avrättning och grotesk blandning av begravning och häxsabbat. Ett verk långt före sin tid. Bländande elegant lite showmässig och med modernare instrument väldigt stark tolkning gav denna konsert en passande hänförande avslutning.

Konsert