I ett förflutet ögonblicks framtid inleds berÀttelsen om flickan Caesaria, likt en Marguerite Duras-roman dÀr tillstÄnden Àr fastslagna och möjligheten till förÀndring redan Àr förbi. Det enda som ÄterstÄr Àr att grÀva sig ner i det förflutna för att med medicinsk precision blottlÀgga det dunkla nuet. Och pÄ samma sÀtt som den undangömda flickan Caesaria har fÄtt sitt namn av det snitt med vilket hon skars ut till livet, skÀr sig Hanna Nordenhöks skrift genom tiden och minnet i ett sökande efter ett slags mytologisk urbild.
Nordenhök Ă€r en av Sveriges mest intressanta författare. Hennes stillsamma sprĂ„k och drabbande berĂ€ttelser berör pĂ„ djupet. I den nya roman "Caesaria" igenkĂ€nns teman och toner frĂ„n tidigare verk, likasĂ„ de makabra scenerna och det Ă„lderdomlig smyckade sprĂ„ket, men hĂ€r Ă€r allt draget till sin spets â allt för att ackompanjera en högst sĂ€llsam historia.
Författaren Ă„tervĂ€nder Ă€nnu en gĂ„ng till det sena 1800-talet dĂ€r hon lĂ„ter högborgerlig salongskultur möta det vilda och primitiva, hĂ€r i form av en förĂ€ldralös flicka. Det Ă€r tiden dĂ„ man fascinerades över det kvinnliga könet som vore det djĂ€vulens ursprung som skulle kartlĂ€ggas â och dĂ€r kvinnan skulle botas frĂ„n sig sjĂ€lv.
I Hanna Nordenhöks fjÀrde roman genomför en viss doktor Eldh ett kejsarsnitt. Modern dör men barnet överlever och doktorn beslutar sig för att "rÀdda" barnet genom att gömma undan det för vÀrlden pÄ sitt avskilt belÀgna sommarresidens Lilltuna. Ur ett jagperspektiv berÀttas sÄ Caesarias liv med utgÄngspunkt i hennes första och enda flyktförsök in i skogen.
UtlÀmnad till nÄgra fÄ distanserade tjÀnstefolk vÀxer hon upp omgiven av mystiken kring sin egen skapelse, som hon fÄr berÀttad för sig av doktor Eldh som kommer pÄ enstaka besök. Inför dessa efterlÀngtade möten tvagas Caesaria och iklÀds nyskrÀddade aftonklÀnningar som doktorn har med sig frÄn staden. Hon fÄr spela pÄ taffeln och lÀr sig skriva genom doktorns diktamen frÄn rapporter om gynekologiska undersökningar, som i boken Äterges till synes i originaltext.
Ensam pÄ nÀtterna i sin vindskammare lyssnar Caesaria pÄ djuren som smyger runt huset och hon vÀrjer sig för mörkrets demoner med böner. Caesaria lever i en stÀndig vakendröm dÀr Ärstiderna kommer och gÄr och de varma sommarregnen faller över residensets förtÀtade trÀdgÄrdar dÀr frukttrÀden fullkomligen dignar av symbolik. Precis som i Nordenhöks tidigare romaner ("Promenaderna i Dalby hage", "Det vita huset i Simpang" och "Asparna") lÄter hon de repetitiva och besjÀlade naturbeskrivningarna bli textens kör för inre stÀmningar och yttre skeenden.
Den undangömda Caesarias klÀnningar blir trÀngre och hon ser sig drabbas av "lemmarnas sjukdom". Hon betraktar sina vÀxande bröst som frÀmmande blÄsor som skjuter fram ur hennes kropp. Hon försöker "bota" sig sjÀlv genom att linda dem. Caesaria blir sÄ den "Lindade", den "Obotliga" i sin egen mörka saga.
Fastsurrad med ett lĂ„ngt snöre knutet runt magen â likt en utvuxen navelstrĂ€ng â rör sig Caesaria genom sommarresidensets Ă„rstider, dĂ€r vĂ„ld och misĂ€r blandas med varm komjölk och aprikosfĂ€rgade himlar. Genom bibliska bilder och 1800-talsromantikens poetiska arabesk av förvildad vĂ€xtlighet sprĂ€nger urkrafter fram i denna bĂ„de fasansfulla och vidunderliga tittskĂ„psroman, i vilken Hanna Nordenhök lyckas ge allt mytologisk innebörd.