"Måsen" på Teater Blanca med bra publikkontakt

Marta Ronne faller för Eva Bergengrens huvudroll i "Måsen".

Foto: Fanni Olin Dahl

Recension2015-04-25 16:10
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater Blancas fria scentolkning av Anton Tjechovs ”Måsen” inleds med Simone de Beauvoirs ”Man föds inte till kvinna, man blir det”. Genom att låta ”Det andra könet” möta grunddragen i ”Måsens” handling har ensemblen skapat en föreställning om maktens olika skepnader i våra liv. Här finns både klasskillnader och kärlek som ett sätt att utöva makt över en annan människa, och en sorg över vår maktlöshet inför tidens flykt.

Eva Bergengren är lysande i rollen som den starka och självupptagna teaterdivan Arkadina och debutanten Ester Rundströms Nina, den förhoppningsfulla unga flicka som ser sina drömmar utnyttjas och som sakta bryts ned, är både charmig och gripande. I sin inbördes kamp om författaren Trigorin (Ragnar Björk) och tillsammans med Niklas Moréns rebelliske Konstantin dominerar Arkadina och Nina ofta scenen, men där finns också en vemodigt tecknad Masja (Mikael Andersson) och de övriga karaktärernas fängslande replikskiften. Ensemblen har som vanligt en bra kontakt med publiken och en distans till sina egna rollfigurer. I Magnus Dahlerus bearbetning är ”Måsen” full av tidlösa inslag, något som förtydligas av Mariola Pietras kostym och av överraskande scenografiska lösningar.

Teater

Teater Blanca

”Måsen” av Anton Tjechov

Teater Blanca, Österplan 1

Premiär fredagen den 24 april