Mardröm om cykeltjuv blir lysande affärsidé

Absurdisten och existentialisten Erlend Loe använder bara halva sin talang i "Drömmarnas cykelregister".

Erlend Loe (född 1969) är en norsk författare och översättare. Han har skrivit såväl romaner och filmmanus som barnböcker.

Erlend Loe (född 1969) är en norsk författare och översättare. Han har skrivit såväl romaner och filmmanus som barnböcker.

Foto: Anna Julia Granberg

Recension2024-12-06 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Roman

Erlend Loe
Drömmarnas cykelregister
Övers. Lotta Eklund
Piratförlaget

Solveig är 27 år, missnöjd med sin vikt, sitt namn och med att hennes mamma har skaffat pojkvän. När någon en natt stjäl hennes cykel i en dröm skriver hon om det i sociala medier – och det får oväntat genomslag. Det visar sig att världen är full av människor som blir bestulna på sina cyklar i drömmen, vilket leder till att Solveig hittar såväl en strålande affärsidé som kärleken.

Erlend Loe är en mästare på att tänka utanför ramarna. Hans genombrott "Naiv. Super" (1996) handlar om en 25-årskris efter ett parti krocket och blandar känslor av rotlöshet och absurdism på ett underbart sätt – flera sidor i boken består av resultaten som kommer upp i New York Librarys katalog när man söker på snuskiga ord. I romanen "Gör vad du vill" (2007) skildrar han berörande men samtidigt osentimentalt 18-åriga Julie vars hela familj har dött i en flygolycka och lämnat henne med ett sms om att hon ska göra vad hon vill. Vid en första anblick kan "Drömmarnas cykelregister" tyckas vara skriven i samma stil, med en vilsen huvudperson som har absurda dialoger. Problemet är dock att man aldrig får komma under skinnet på Solveig och att det i handlingen inte riktigt finns något allvar.

Större delen av romanen är skriven som en dröm om att livet går precis som man önskar. Det blir svårt att engagera sig i den orealistiska handlingen där utvecklingskurvan bara går uppåt. "Drömmarnas cykelregister" visar tydligt att Erlend Loe inte alls är lika bra när han använder sin talang för absurdism utan att para den med sin stora talang för existentiellt mörker.