Konsert
Roland Pöntinen spelar Beethoven & Chopin
Västerlövsta kyrka, Heby
Program: F Couperin: La Favorite; L v Beethoven: Pianosonat 28 A Dur, op. 101; F Chopin: Tre mazurkor, op. 59; Pianosonat nr. 3 h-moll, op. 58.
15 april 2023
Västerlöfsta kyrkas musikstiftelse, bildad med Anders Wall som supporter och gynnare skänker oss som bor ute i provinsen konserter av högsta klass flera gånger om året. Konserten i lördags var ännu en i raden av sådana då kyrkan gästades av den magiskt skicklige pianisten Roland Pöntinen som spelade på kyrkans underbara Steinwayflygel.
Pöntinen gav publiken musik av främst Beethoven och Chopin. Under en dryg timmes tid förvandlade han kyrkans flygel till en flygande matta, på vilken han förflyttade publiken till ett land, fyllt av kontraster men härligt att vistas i. Programmet var utsökt väl valt. I samtliga verk växlade det mjukt sångbara med det kraftfullt expressiva och Pöntinen gestaltade båda lika virtuost. I Beethovens musik väntar vi oss sådant, men knappast ändå ett framförande som detta, som vässats så till den grad, med musikens inneboende motsättningar så konturskarpt kontrasterande mot varandra. Den första satsen har en drömmande grundton men gestaltades med Beethovensk kraft, den militäriska andra satsen alla marcia fick oss att huka i kyrkbänkarna. Den tredje, Adagio, vaggade oss med sitt dröjande vemod in i en känsla av lugn som effektivt skingrades i ett avslutande furiöst Allegro, utmynnande i en virtuos fuga som lämnade oss utmattade.
Då återstod ändå hälften av programmet! Den polske kompositören Frédéric Chopin, som emigrerade till Frankrike och skrev sitt namn à la Française bar dock alltid sitt hemland inom sig och gav det musikaliskt uttryck. Han skrev närmare 200 stycken mazurkor, förfinade och konstfulla versioner av den polska allmogedansen, vilka ingen skulle komma på idén att dansa till. Men de uttrycker känslor av mjukt vemod och stormande livsglädje och man vill gärna tro att vi av dem kan förstå något om den polska folksjälen. Tre sådana mazurkor, samlade i op. 59, förde oss vidare mot Chopins pianosonat nr. 3. Även i detta verk framhävde Pöntinen verkets inneboende motsättningar. Ett inledande kraftfullt Allegro maestoso kontrasterade dramatiskt med satsens melodiska mellanparti; ett scherzo framfört i ett svindlande tempo men med en osannolikt långsam del i mitten; ett sångbart Largo; och sist en berättande final framförd mycket rubato. Helt enkelt mästerligt.
Konsertfakta: Roland Pöntinen, piano, i Västerlöfsta k:a; F Couperin: La Favorite; L v Beethoven: Pianosonat 28 A Dur, op. 101; F Chopin: Tre mazurkor, op. 59; Pianosonat nr. 3 h-moll, op. 58.