Efter ett nyligen intensivt och mycket uppskattat turnerande runt om i länet var det så i söndags slutligen dags för Uppsala Kammarsolister och gitarristen Mats Bergström att landa i Uppsala Konsert & Kongress stilrena konsertsal. Med sig i bagaget hade de ett spännande och varierat kammarmusikprogram helt fritt från stelnade konventioner, där gitarren utgjorde en naturlig centralpunkt.
Konsertens första hälft tillägnades melodikens mästare Franz Schubert, vars ensatsiga stråkkvartett i c-moll, ”Quartettsatz”, hanterades med yttersta varsamhet av Kammarsolisterna.
Arpeggione var ett instrument som liknade en korsning mellan gitarr och cello, och kanske var det därför särskilt passande att ”Sonat i a-moll” denna eftermiddag uppfördes i Mats Bergströms ovanliga arrangemang. Tillsammans med cellisten Erik Wahlgren bjöd han på en fräsch och modern Schubert, där det intima och lyhörda samspelet dem emellan gav verket karaktären av renodlad duett.
Mikael Edlunds nyskrivna stycke ”Studi Preappenninici”, för gitarr och stråkkvintett, frammanade intressanta och oförutsägbara ljudbilder. Musiken rörde sig skickligt mellan flera olika landskap, där gitarrens rytmiskt distinkta röst till en början blandades med stråkarnas skira himmelsklanger för att sedan obemärkt förflyttas till en dov och karg, mer avskalad klangmiljö.
Framförandet av den italienske tonsättaren Mario Castelnuovo-Tedescos ”Gitarrkvintett” präglades av ett fylligt, romantiskt sound och det energiska drivet i den briljanta finalsatsen satte punkt för en konsert kännetecknad av ett sällsynt musikaliskt samspel.