Teater
Dottern
Uppsala stadsteater
Dramatisering och regi: Karin Parrot Jonzon
I rollerna: Emil Brulin, Anna Carlson, Ă
sa Forsblad Morisse, Jakob Fahlstedt och Malin Tengvard
UrpremiÀr 14 oktober
Karin Parrot Jonzon gjorde dramatik av Lena Anderssons bok "EgenmÀktigt förfarande" med gott resultat. Det Àr lÀttare att förstÄ att hon greps av lust att omvandla den till teater. Lite svÄrare med hur hon sÄg framför sig att gestalta bÄde "Dottern" och den föregÄende "Sveas son". De kÀndes inte sÄ givet scenmÀssiga. Men Jonzon har gjort ett gott jobb med att överföra vÀsentligheterna. HÀr finns bÄde historieskrivningen och den torra Anderssonska humorn bevarad.
PjĂ€sen heter bara "Dottern". Ingen stor sak men trots att det Ă€r dottern Elsa som mest stĂ„r i fokus blir det lite missvisande. Ăven fadern Ragnar, barn till Svea, fĂ„r ta rejĂ€l plats i berĂ€ttelsen hĂ€r. Egentligen Ă€r det tre generationer som fĂ„r personifiera Sveriges utveckling under nĂ€ra ett sekel. FrĂ„n tidigt 1900-tal dĂ„ hunger fortfarande kunde vara en del av verkligheten till det sena seklets sjĂ€lvförverkliganden.
ScenmÀssigt Àr det stiliserat. Vi ser ett kök i typisk 50-60-talsmodell. HÀr bor familjen, Johansson: mamma, pappa och tvÄ barn. I utkanten ocksÄ farmor Svea. SkÄdespelarna tar ner den "fjÀrde vÀggen" och spelar direkt ut mot publiken. Skickligt fÄr de ÀndÄ till illusionen av att vi ser in i ett verkligt familjeliv. Under knappt tvÄ timmar passerar Sveriges historia sedd i mikroformat i trÀffsÀkra scener. Fokus ligger hanterbart pÄ senare halvan av seklet, med tyngdpunkten pÄ Elsas utveckling frÄn hÄrt skidtrÀnande pappas flicka till sjÀlvstÀndig och ifrÄgasÀttande ung kvinna. Som fond till hennes utveckling stÄr frÀmst pappa Ragnas beigea framtoning, i bÄde klÀdsel och livsval.
Samtidigt som utvecklingen av folkhemmets uppgÄng och fall skildras riktas nÄgra kÀngor mot identitetspolitik, konstruktivism och andra moderna roligheter. Inte sÄ sÀllan tittar den krönikeskrivande Lena Anderssons texter fram hÀr och var. Kontrasten mellan farmors minnen av fattighunger och Elsas Àtstörningar Àr ocksÄ bra hanterat.
Det Àr en skicklig ensemble som gestaltar familj och historia. FrÀmst Jakob Fahlstedt som Ragnar och Malin Tengvard som Elsa, de fÄr ocksÄ mest utrymme. TrotjÀnaren Anna Carson sÀtter sin Svea sjÀlvklart med enkla medel. à sa Forsblad Morisse och Emil Brulin kunde ha fÄtt större plats.