Lyckad överföring till scenen av Anderssons romaner

Det Àr en svÄr balansakt att göra dramatik av romaner, sÀrskilt de med ett tydligt idéinnehÄll. Karin Parrot Jonzon lyckas dock fint.

Åsa Forsblad Morisse och Jakob Fahlstedt i "Dottern" pĂ„ Uppsala stadsteater. BĂ„da och övriga i ensemblen gör ett fint jobb.

Åsa Forsblad Morisse och Jakob Fahlstedt i "Dottern" pĂ„ Uppsala stadsteater. BĂ„da och övriga i ensemblen gör ett fint jobb.

Foto: Sören Vilks

Recension2023-10-15 11:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Teater

Dottern
Uppsala stadsteater
Dramatisering och regi: Karin Parrot Jonzon
I rollerna: Emil Brulin, Anna Carlson, Åsa Forsblad Morisse, Jakob Fahlstedt och Malin Tengvard
UrpremiĂ€r 14 oktober 

Karin Parrot Jonzon gjorde dramatik av Lena Anderssons bok "EgenmÀktigt förfarande" med gott resultat. Det Àr lÀttare att förstÄ att hon greps av lust att omvandla den till teater. Lite svÄrare med hur hon sÄg framför sig att gestalta bÄde "Dottern" och den föregÄende "Sveas son". De kÀndes inte sÄ givet scenmÀssiga. Men Jonzon har gjort ett gott jobb med att överföra vÀsentligheterna. HÀr finns bÄde historieskrivningen och den torra Anderssonska humorn bevarad.

PjĂ€sen heter bara "Dottern". Ingen stor sak men trots att det Ă€r dottern Elsa som mest stĂ„r i fokus blir det lite missvisande. Även fadern Ragnar, barn till Svea, fĂ„r ta rejĂ€l plats i berĂ€ttelsen hĂ€r. Egentligen Ă€r det tre generationer som fĂ„r personifiera Sveriges utveckling under nĂ€ra ett sekel. FrĂ„n tidigt 1900-tal dĂ„ hunger fortfarande kunde vara en del av verkligheten till det sena seklets sjĂ€lvförverkliganden.

Anna Carlson sÀtter med sjÀlvklar pondus sin roll i "Dottern" pÄ Uppsala stadsteater.
Anna Carlson sÀtter med sjÀlvklar pondus sin roll i "Dottern" pÄ Uppsala stadsteater.

ScenmĂ€ssigt Ă€r det stiliserat. Vi ser ett kök i typisk 50-60-talsmodell. HĂ€r bor familjen, Johansson: mamma, pappa och tvĂ„ barn. I utkanten ocksĂ„ farmor Svea. SkĂ„despelarna tar ner den "fjĂ€rde vĂ€ggen" och spelar direkt ut mot publiken. Skickligt fĂ„r de Ă€ndĂ„ till illusionen av att vi ser in i ett verkligt familjeliv. Under knappt tvĂ„ timmar passerar Sveriges historia sedd i mikroformat i trĂ€ffsĂ€kra scener. Fokus ligger hanterbart pĂ„ senare halvan av seklet, med tyngdpunkten pĂ„ Elsas utveckling frĂ„n hĂ„rt skidtrĂ€nande pappas flicka till sjĂ€lvstĂ€ndig och ifrĂ„gasĂ€ttande ung kvinna. Som fond till hennes utveckling stĂ„r frĂ€mst pappa Ragnas beigea framtoning, i bĂ„de klĂ€dsel och livsval. 

Samtidigt som utvecklingen av folkhemmets uppgÄng och fall skildras riktas nÄgra kÀngor mot identitetspolitik, konstruktivism och andra moderna roligheter. Inte sÄ sÀllan tittar den krönikeskrivande Lena Anderssons texter fram hÀr och var. Kontrasten mellan farmors minnen av fattighunger och Elsas Àtstörningar Àr ocksÄ bra hanterat.

Det Ă€r en skicklig ensemble som gestaltar familj och historia. FrĂ€mst Jakob Fahlstedt som Ragnar och Malin Tengvard som Elsa, de fĂ„r ocksĂ„ mest utrymme. TrotjĂ€naren Anna Carson sĂ€tter sin Svea sjĂ€lvklart med enkla medel. Åsa Forsblad Morisse och Emil Brulin kunde ha fĂ„tt större plats.