Lövstabruks kammarmusikfestival öppnar igen!

Det var ett kärt återseende när Per A F Åberg återvände till Lövstabruk och dess kammarmusikfestival.

Konserten "Songs of Separation".

Konserten "Songs of Separation".

Foto: Lövstabruks Kammarmusikfestival

Recension2021-07-09 22:20
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det var länge sedan sist. Förra året blev det några inspelade konserter från Lövstabruk, jättefina i och för sig, men levande musik är trots allt något annat. Ekot, övertonerna och framför allt samspelet mellan artister och publik kan inte ersättas. Därför är det så roligt att på nytt få gå på konsert och besöka den anrika festivalen.

Festivalen har vuxit under sina åtta år! De första åren drog grundarna pianisten Thomas Rudberg och cellisten Antonio Hallongren ett tungt lass. Det gör de fortfarande men nu samverkar ett stort antal förnämliga musiker för att åstadkomma en verkligt högklassig festival.

Årets festivalupplaga vilar inte på gamla klassiker. Temat i år är "Den stora amerikanska kontinenten"; nordamerikansk musik och dess influenser från europeiska och afrikanska migranter, ett verkligt uppfriskande temaval. Inledningskonserten innehöll musik av hos oss rätt okända kompositörer med en afrikansk etnisk bakgrund och verksamma i främst USA . Inledningsnumret "Castle House Rag av James Reese Europe var en munter ragtime spelad av festivalens stråkkvartett Cecilia Zilliacus, Seohee Min, Vidar Andersson Meilink och Kati Raitinen med ackompanjemang på piano och på vissa ställen med rytmiska fotstampningar.

William Grant Still och Florence B Price är två andra afroamerikanska kompositörer som vann erkännande som seriösa kompositörer. Deras musik kännetecknades av gungande rytmer omväxlande med hetsiga passager och inslag av blueselement. Jag gillade särskilt Thomas Rudbergs imponerande och känsliga tolkning av Price' Fantasie Nègre no 4 och Seohee Mins och Max Nybergs energiska framföande av Stills Svit för violin och piano.

Coleridge-Taylor Perkinson var en mångsidig musiker och kompositör som skrev övervägande underhållningsmusik och även själv spelade bl a jazzmusik. Hans tekniskt mycket krävande och rytmiskt intensiva Black Folk Song Suite spelades virtuost av Antonio Hallongren. Ett udda inslag i det i övrigt moderna programmet var stråkkvartett i c-moll av Joseph Bologne Chevalier de St Georges, född 1745 i Guadeloupe och verksam i Frankrike. Han skrev musik i Haydns anda och hans stråkkvartett i c-moll var ett mycket angenämt och lättlyssnat stycke.

Som avslutning spelade hela ensemblen i ett enastående vackert arrangemang den välkända afro-amerikanska spiritualen Deep River som blev en perfekt avslutning på en fantastisk konsert.

Programfakta

Lövstabruks Kammarmusikfestival 2021: "Songs of Separation" i Lövstabruks orangeri. Verk av: James Reese Europe, Florence B. Price, William Grant STill, Coleridge-Taylor Perkinson, Joseph Bologne Chevalier de St Georges. Artister: Cecilia Zilliacus och Seohee Min, violin, Vidar Andersson Meilink, viola, Kati Raitinen och Antonio Hallengren, cello, Max Nyberg och Thomas Rudberg, piano.