Lotta Lundbergs nya roman Ă€r tillĂ€gnad författaren och journalisten Cordelia Edvardsons minne. Det Ă€r inte bara pĂ„ försĂ€ttsbladet det mĂ€rks, utan ocksĂ„ inne i sjĂ€lva romanen. âTimme nollâ skildrar tre kvinnoliv, i olika tider och pĂ„ olika platser, som alla har nĂ„gon liten beröringspunkt med Edvardson. Tydligast mĂ€rks det i den del som handlar om författaren Hedwig Lohmann i Berlin strax efter krigsslutet; hon Ă€r driven av skuld efter att ha âlĂ€mnatâ sin dotter i SS hĂ€nder. Den berĂ€ttelsen bygger pĂ„ den verkliga Elisabeth LanggĂ€ssers liv â Cordelia Edvardsons mor.
Men Lotta Lundberg gör nĂ„got som rĂ€tt fĂ„ författare lyckas med: hon manövrerar ut glupskheten. Den som annars kommer som ett brev pĂ„ posten nĂ€r âbiografisktâ och âverklighetsbaseratâ uppenbarar sig i skönlitteraturen. Jag har ingen som helst lĂ€ngtan efter att söka ytterligare information, jĂ€mföra och pussla, om den verkliga LangĂ€ssers öde efter att ha lĂ€st âTimme nollâ. Och, det Ă€r ingen förolĂ€mpning mot författaren, utan en komplimang: hon skapar sin Hedwig Lohmann som en gestalt i egen rĂ€tt, och det som finns innanför bokpĂ€rmarna Ă€r fullt tillrĂ€ckligt.
Hedwig rationaliserar bort sin skuld, försöker hitta pĂ„ förklaringar som ska mildra det som faktiskt hĂ€nt. I ett sargat Berlin gĂ„r hon omkring och intalar sig att dottern ju skulle arbeta som sjuksköterska för armĂ©n â absolut inte skickas till nĂ„got koncentrationslĂ€ger. Och att hon konsekvent valde att sĂ€ga nej nĂ€r vĂ€nner ville att hon i tid skulle skicka dottern i sĂ€kerhet till dem, försvarar hon med tankar som âvilken mor skickar bort sitt barn?â. Det gĂ„r inte att sĂ€tta sig till doms över Hedwig, till det skulle krĂ€vas en lĂ„ngt mer onyanserad författare Ă€n Lundberg. Men smĂ€rtsamt Ă€r det, och den dĂ€r svalda, nedtryckta skuldklumpen hon hĂ€rbĂ€rgerar Ă€r lika pĂ„taglig som vore den ens egen.
Förlaget kallar berĂ€ttelsen om Hedwig för romanens âbĂ€rande delâ, och det Ă€r den förvisso pĂ„ det sĂ€ttet att den i nĂ„gon mening utgör förutsĂ€ttningen för de bĂ„da andra. Men, nĂ€r det kommer till vilken av delarna som griper tag och tilltalar en allra mest, Ă€r ju smaken bekant ungefĂ€r som baken. I den mest samtida av delarna â den utspelar sig vid mitten av 00-talet â fĂ„r lĂ€saren följa psykoterapeuten Ingrid som efter prĂ€stmakens Parkinsondiagnos gett upp sitt yrkesliv och följt honom till en skĂ€rgĂ„rdsö, dĂ€r han med tanke pĂ„ sin tilltagande sjukdom hittat en lagom stor församling. NĂ€r han upprĂ€ttar ett förtroligt förhĂ„llande med Hanna Lund, författare och öbo, stĂ€lls Ă€ktenskapet pĂ„ sin spets.
Lotta Lundberg har en av sina absoluta styrkor hĂ€r, i förmĂ„gan att bĂ„de intellektuellt och kĂ€nslomĂ€ssigt grĂ€va i mĂ€nskliga bevekelsegrunder utan att hemfalla Ă„t klichĂ©er eller enkla förklaringar. Det mĂ€rktes redan i debuten, âLĂ„ta sig hĂ€ndaâ (1998) och fortsatt fram till den förra romanen, âĂnâ (2012), men med âTimme nollâ nĂ„r Lundberg Ă€nnu lĂ€ngre. Det Ă€r kanske inte en perfekt roman, för perfektion i litteraturen Ă€r inget efterstrĂ€vansvĂ€rt, men den Ă€r helt enkelt: skitbra. PĂ„ grund av sin komposition liknas den vid Michael Cunninghams âTimmarnaâ (1998) â romanen dĂ€r tre kvinnoliv vĂ€vdes samman av Virginia Woolf och hennes roman âMrs Dallowayâ â och det ligger mycket i den jĂ€mförelsen. Men, trots att det blev en suverĂ€nt bra film av Cunninghams bok, övertrĂ€ffar Ă€ndĂ„ Lundbergs roman föregĂ„ngarens. Kanske har det att göra med hur snyggt hon fĂ„r ihop dessa tre berĂ€ttelser. De Ă€r sĂ„ löst sammanhĂ€ngande, de rör bara flyktigt vid varandra, och romanen hade burit Ă€ven utan dem. Nu finns de dĂ€r, men de tillför nĂ„got extra istĂ€llet för att vara tillkĂ€mpad förutsĂ€ttning för hela romanbygget. Det hela gĂ„r att uttryckas sĂ„hĂ€r: Med âTimme nollâ befĂ€ster Lotta Lundberg sin plats som en av de intressantaste samtidsförfattarna.
Min favorit av de tre kvinnorna â för i alla romaner med flera parallella berĂ€ttelser hittar man en favorit â Ă€r Isa. Flickan pĂ„ tröskeln in i vuxenvĂ€rlden, som i 1980-talets Uppsala sitter pĂ„ terapisoffan för att försöka reda ut vad det Ă€r för fel pĂ„ henne. För lĂ€saren Ă€r det dock uppenbart att det inte alls Ă€r henne det Ă€r fel pĂ„, utan pĂ„ hennes förĂ€ldrar. KarriĂ€rakademikerna som hellre Ă€gnar all sin tid Ă„t att göra antropologiska fynd i Afrika eller impas av nobelpristagare, Ă€n att vara med sin dotter. Isas berĂ€ttelse Ă€r till skillnad frĂ„n de övriga âi tredje person-berĂ€ttelsernaâ mer av inre monolog, och omöjlig att hĂ„lla ifrĂ„n sig. Det mĂ€rks redan frĂ„n början, nĂ€r hon formulerar bristen i sitt liv pĂ„ detta hjĂ€rtskĂ€rande sĂ€tt: âMin historia handlar om att jag inte kĂ€nner nĂ„gon som har en lĂ€ngtan efter att summera mig ââ