Lotta Lundberg övertrÀffar det mesta

Lotta Lundberg Àr en av de intressantaste samtidsförfattarna, tycker Therese Eriksson.

Skicklig. Lotta Lundberg syr ihop sina tre historier pÄ ett mÀsterligt sÀtt.

Skicklig. Lotta Lundberg syr ihop sina tre historier pÄ ett mÀsterligt sÀtt.

Foto: Ann-Christine Jansson

Recension2014-09-17 08:30
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Lotta Lundbergs nya roman Ă€r tillĂ€gnad författaren och journalisten Cordelia Edvardsons minne. Det Ă€r inte bara pĂ„ försĂ€ttsbladet det mĂ€rks, utan ocksĂ„ inne i sjĂ€lva romanen. ”Timme noll” skildrar tre kvinnoliv, i olika tider och pĂ„ olika platser, som alla har nĂ„gon liten beröringspunkt med Edvardson. Tydligast mĂ€rks det i den del som handlar om författaren Hedwig Lohmann i Berlin strax efter krigsslutet; hon Ă€r driven av skuld efter att ha ”lĂ€mnat” sin dotter i SS hĂ€nder. Den berĂ€ttelsen bygger pĂ„ den verkliga Elisabeth LanggĂ€ssers liv – Cordelia Edvardsons mor.

Men Lotta Lundberg gör nĂ„got som rĂ€tt fĂ„ författare lyckas med: hon manövrerar ut glupskheten. Den som annars kommer som ett brev pĂ„ posten nĂ€r ”biografiskt” och ”verklighetsbaserat” uppenbarar sig i skönlitteraturen. Jag har ingen som helst lĂ€ngtan efter att söka ytterligare information, jĂ€mföra och pussla, om den verkliga LangĂ€ssers öde efter att ha lĂ€st ”Timme noll”. Och, det Ă€r ingen förolĂ€mpning mot författaren, utan en komplimang: hon skapar sin Hedwig Lohmann som en gestalt i egen rĂ€tt, och det som finns innanför bokpĂ€rmarna Ă€r fullt tillrĂ€ckligt.

Hedwig rationaliserar bort sin skuld, försöker hitta pĂ„ förklaringar som ska mildra det som faktiskt hĂ€nt. I ett sargat Berlin gĂ„r hon omkring och intalar sig att dottern ju skulle arbeta som sjuksköterska för armĂ©n – absolut inte skickas till nĂ„got koncentrationslĂ€ger. Och att hon konsekvent valde att sĂ€ga nej nĂ€r vĂ€nner ville att hon i tid skulle skicka dottern i sĂ€kerhet till dem, försvarar hon med tankar som ”vilken mor skickar bort sitt barn?”. Det gĂ„r inte att sĂ€tta sig till doms över Hedwig, till det skulle krĂ€vas en lĂ„ngt mer onyanserad författare Ă€n Lundberg. Men smĂ€rtsamt Ă€r det, och den dĂ€r svalda, nedtryckta skuldklumpen hon hĂ€rbĂ€rgerar Ă€r lika pĂ„taglig som vore den ens egen.

Förlaget kallar berĂ€ttelsen om Hedwig för romanens ”bĂ€rande del”, och det Ă€r den förvisso pĂ„ det sĂ€ttet att den i nĂ„gon mening utgör förutsĂ€ttningen för de bĂ„da andra. Men, nĂ€r det kommer till vilken av delarna som griper tag och tilltalar en allra mest, Ă€r ju smaken bekant ungefĂ€r som baken. I den mest samtida av delarna – den utspelar sig vid mitten av 00-talet – fĂ„r lĂ€saren följa psykoterapeuten Ingrid som efter prĂ€stmakens Parkinsondiagnos gett upp sitt yrkesliv och följt honom till en skĂ€rgĂ„rdsö, dĂ€r han med tanke pĂ„ sin tilltagande sjukdom hittat en lagom stor församling. NĂ€r han upprĂ€ttar ett förtroligt förhĂ„llande med Hanna Lund, författare och öbo, stĂ€lls Ă€ktenskapet pĂ„ sin spets.

Lotta Lundberg har en av sina absoluta styrkor hĂ€r, i förmĂ„gan att bĂ„de intellektuellt och kĂ€nslomĂ€ssigt grĂ€va i mĂ€nskliga bevekelsegrunder utan att hemfalla Ă„t klichĂ©er eller enkla förklaringar. Det mĂ€rktes redan i debuten, ”LĂ„ta sig hĂ€nda” (1998) och fortsatt fram till den förra romanen, ”Ön” (2012), men med ”Timme noll” nĂ„r Lundberg Ă€nnu lĂ€ngre. Det Ă€r kanske inte en perfekt roman, för perfektion i litteraturen Ă€r inget efterstrĂ€vansvĂ€rt, men den Ă€r helt enkelt: skitbra. PĂ„ grund av sin komposition liknas den vid Michael Cunninghams ”Timmarna” (1998) – romanen dĂ€r tre kvinnoliv vĂ€vdes samman av Virginia Woolf och hennes roman ”Mrs Dalloway” – och det ligger mycket i den jĂ€mförelsen. Men, trots att det blev en suverĂ€nt bra film av Cunninghams bok, övertrĂ€ffar Ă€ndĂ„ Lundbergs roman föregĂ„ngarens. Kanske har det att göra med hur snyggt hon fĂ„r ihop dessa tre berĂ€ttelser. De Ă€r sĂ„ löst sammanhĂ€ngande, de rör bara flyktigt vid varandra, och romanen hade burit Ă€ven utan dem. Nu finns de dĂ€r, men de tillför nĂ„got extra istĂ€llet för att vara tillkĂ€mpad förutsĂ€ttning för hela romanbygget. Det hela gĂ„r att uttryckas sĂ„hĂ€r: Med ”Timme noll” befĂ€ster Lotta Lundberg sin plats som en av de intressantaste samtidsförfattarna.

Min favorit av de tre kvinnorna – för i alla romaner med flera parallella berĂ€ttelser hittar man en favorit – Ă€r Isa. Flickan pĂ„ tröskeln in i vuxenvĂ€rlden, som i 1980-talets Uppsala sitter pĂ„ terapisoffan för att försöka reda ut vad det Ă€r för fel pĂ„ henne. För lĂ€saren Ă€r det dock uppenbart att det inte alls Ă€r henne det Ă€r fel pĂ„, utan pĂ„ hennes förĂ€ldrar. KarriĂ€rakademikerna som hellre Ă€gnar all sin tid Ă„t att göra antropologiska fynd i Afrika eller impas av nobelpristagare, Ă€n att vara med sin dotter. Isas berĂ€ttelse Ă€r till skillnad frĂ„n de övriga ”i tredje person-berĂ€ttelserna” mer av inre monolog, och omöjlig att hĂ„lla ifrĂ„n sig. Det mĂ€rks redan frĂ„n början, nĂ€r hon formulerar bristen i sitt liv pĂ„ detta hjĂ€rtskĂ€rande sĂ€tt: ”Min historia handlar om att jag inte kĂ€nner nĂ„gon som har en lĂ€ngtan efter att summera mig –”

Litteratur