Löftesrikt av Uppsalakonstnär

Färgen och själva måleriet är både ­material och motiv i Sofie Stenbergs sympatiska utställning i Å-huset i Uppsala, skriver Cristina Karlstam.

Flytande komposition, av Sofie Stenberg.

Flytande komposition, av Sofie Stenberg.

Foto: Sofie Stenberg

Recension2019-01-19 07:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Omgivningar är det generöst inkluderande ämnet i Sofie Stenbergs utställning med vilken konståret 2019 inleds i Uppsala Konstnärsklubbs Å-huset. Sofie Stenberg invaldes i november 2018 i konstnärsklubben, och utställningen är således hennes första exponering i den nya rollen.

Omgivningar är en utställning som medger utrymme till många tolkningar för såväl konstnären som för hennes publik. Som konstnär undersöker Stenberg det som i vidaste mening kan kallas landskapet, det yttre såväl som det inre, och hon gör det genom att låta själva måleriet vara både material och motiv.

Utställningen öppnar dramatiskt med en målning kallad ”Skeppsbruten” där en mänsklig gestalt förmedlar de dimensioner av ämnet som gör att man kan tala om medvetandeskikt som ligger under den visuella ytan. Gestalter återkommer i flera målningar, alla inskrivna i de färglandskap som är konstnärens dominerande motiv. ”Pojke i landskap”, ”Pojke med barkbåt på grunt vatten” och ”Utblickar” är några andra titlar där Sofie Stenberg befolkar sitt måleri med djupare referenser genom mänskliga figurer.

Det är ett formsäkert måleri som öppnar associationer hos betraktaren utan att låsas av några bestämda tolkningar. Ett par mindre målningar med ritande barn är vänliga påminnelser om allas vår barndom och dess lekar. Här finns en intimitet i gestaltandet som säkert kan utvecklas ännu mer.

De olika format som Stenberg använder, från monumentala, stora verk med oljefärg på duk till små akrylmålningar på keramisk platta medger en ledig flexibilitet i hennes sätt att närma sig det som genomgående är hennes egentliga motiv: landskapet, åstadkommet och förverkligat med måleriet självt genom hennes säkra hantering av sina uttrycksmedel.

Sofie Stenberg är inte ensam i dagens svenska konstlandskap att arbeta på det här sättet. Flera förebilder kunde nämnas, och ännu saknar kanske hennes konst något av den signatur som skiljer den från andras. Men det hon visar i denna sin första utställning i Uppsala är så löftesrikt och bra att det finns alla skäl att fortsättningsvis följa hennes konstnärskap. Och att Uppsala konstnärsklubb är att gratulera till denna satsning är glädjande att kunna konstatera.

Konst

Å-huset

Omgivningar

Måleri av Sofie Stenberg

Tom 27 januari 2019