LÀrare gÄr undercover som falsk yrkesmördare

En underhÄllande Glen Powell excellerar i förklÀdnader, men den humoristiska thrillern "Hit man" Àr förvÄnansvÀrt stillös.

"Hit man" med Glen Powell i rollen som en collegelÀrare som jobbar undercover för tankarna till film noir-genren. Med lÀtt hand rör regissören Richard Linklater ihop en cocktail som bestÄr av lika delar thriller, romantik och komedi.

"Hit man" med Glen Powell i rollen som en collegelÀrare som jobbar undercover för tankarna till film noir-genren. Med lÀtt hand rör regissören Richard Linklater ihop en cocktail som bestÄr av lika delar thriller, romantik och komedi.

Foto: Brian Roedel/Scanbox Entertainment

Recension2024-05-30 10:59
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Komedi/Thriller

Titel: Hit man
Visas pÄ: Fyrisbiografen, NFB GrÀnby, Spegeln
I rollerna: Glen Powell, Adria Arjona, Austin Amelio
Regi: Richard Linklater
Speltid: 115 min
Betyg: 3

HĂ€mndlystnad, girighet eller rĂ€dsla – i "Hit man" har alla sina sĂ€rskilda motiv för att kontakta filmtitelns yrkesmördare med ljusskygga förfrĂ„gningar. Problemet Ă€r bara att upplĂ€gget Ă€r en fĂ€lla gillrad av polisen. Snarare Ă€n en iskall mördare möter de i sjĂ€lva verket den stillsamme Gary Johnson, en nördig och hĂ€mmad collegelĂ€rare som extraknĂ€cker undercover för polisen.

Det Ă€r dock uppenbart att det mĂ„tt av skĂ„despeleri som uppdraget krĂ€ver tĂ€nder en gnista hos Gary. För att bĂ€st motsvara kundens förvĂ€ntningar pĂ„ hur en yrkesmördare bör vara, anpassar han personlighet och förklĂ€dnad efter vem han ska möta. Om ens identitet Ă€r en konstruktion, vilket Gary gĂ€rna predikar för sina elever, öppnar detta rollspel ocksĂ„ för möjligheten att förĂ€ndra sig sjĂ€lv pĂ„ djupet. Under tĂ€ckmantel av det sjĂ€lvsĂ€kra macho-alter egot Ron, inleder den blide lĂ€raren snart en romans med en av sina kunder – en kvinna som vill röja sin make ur vĂ€gen. Situationen stĂ€lls pĂ„ sin spets nĂ€r maken i sin tur försöker anlita yrkesmördaren för att ta henne av daga.

Det snÄriga upplÀgget, bestÄende av komplotter, dubbelspel och en möjlig femme fatale, för tankarna till film noir-genren. Inte minst pÄ grund av hur manuset med bitsk ironi leker med rollfigurernas öden, för att sedan studera deras krumbukter likt en entomolog med förstoringsglas. Men om sjÀlva handlingen Äkallar amerikansk 1940-talsfilm Àr tonfallet av senare datering. Med lÀtt handlag rör regissören Richard Linklater ihop en cocktail av thriller, romantik och komedi som pÄminner om utbudet pÄ kabelkanalernas fredagskvÀllar i slutet av förra seklet. Det Àr ocksÄ genomgÄende underhÄllande, inte minst tack vare Glen Powells maskeradkonster.

ÄndĂ„ lĂ€mnar "Hit man" en fadd eftersmak. Med tanke pĂ„ Richard Linklaters digra meritlista – med filmer som "Dazed and confused", "Boyhood" och "Bara en natt"-trilogin– Ă€r hantverket förvĂ„nansvĂ€rt stillöst, med ett tv-mĂ€ssigt och fĂ€rglöst foto. Kanske kan förklaringen ligga i den produktive regissörens kameleontiska förmĂ„ga att skifta stil och ton mellan filmer. I likhet med Gary vet man aldrig i vilken skepnad Linklater nĂ€sta gĂ„ng uppenbarar sig.