Kvinna råkar döda okänd man – anställer hans ovetande änka

"Goodbye Julia" är en sårig berättelse om en fattig och förtryckt änka – och om Sudans delning.

"Goodbye Julia" handlar om änkan Julia (Siran Riak) men också om hur Sudans kristna minoritet fick ett eget land.

"Goodbye Julia" handlar om änkan Julia (Siran Riak) men också om hur Sudans kristna minoritet fick ett eget land.

Foto: Folkets Bio

Recension2024-05-09 11:58
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Goodbye Julia
Visas på: Fyrisbiografen
I rollerna: Eiman Yousif, Siran Riak, Nazar Goma
Regi: Mohamed Kordofani
Speltid: 120 min
Betyg: 2

Melodramen är en genre som ofta brottas med svåra frågor kring relationer, makt och moral – i det privata såväl som det politiska livet. Så även i "Goodbye Julia" som utspelar sig mot fonden av den våldsamma samtidshistoria som år 2011 ledde fram till grundandet av Sydsudan.

Regissören Mohamed Kordofanis berättelse tar sin utgångspunkt i en minst sagt konstruerad situation. Efter att ha orsakat en mans död lider den till synes kuvade hemmafrun Mona av samvetskval. För att gottgöra sitt handlande erbjuder hon arbete åt den dödes ovetande hustru Julia, som dessutom flyttar in med sin lilla son.

Medelklasskvinnan Mona hör till landets arabisktalande, muslimska befolkning, medan den fattiga Julia härstammar från den förtryckta kristna grupp som snart ska få sitt eget land. Upplägget rymmer således alla ingredienser för en stark uppgörelse med fördomar kring klass, etnicitet och religion, och filmen vill visa hur försoning är möjligt mot alla odds.

En lyckad melodram kräver dock en regissör med förmåga att renodla och förtäta. "Goodbye Julia" lyckas aldrig hitta någon konsekvent ton för sitt berättande, utan kränger planlöst mellan becksvart psykodrama och Bollywood-doftande musikinslag. I slutändan löses filmens moraliska problem alltför lättvindigt, och dess uppmaning till att gå vidare liknar mer ett överslätande än verklig försoning.