Klimatkonst fri från pekpinnar

Uppsalakonstnären Agneta Forslund tar sig an ett aktuellt ämne, fullt av fallgropar, skriver Cristina Karlstam.

”Spegel”, verk av Agneta Forslund.

”Spegel”, verk av Agneta Forslund.

Foto: Agneta Forslund

Recension2019-02-28 07:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som en av medlemmarna i konstnärsgruppen Haka har konstnären Agneta Forslund en central position i det uppsaliensiska konstlivet. Tillsammans med övriga Haka-konstnärer driver hon Köttinspektionen som alltmer framstår som den ledande konstinstitutionen i Uppsala.

Agneta Forslund är utbildad vid Konstfack och har vid sidan av sitt eget konstnärskap också varit verksam som bildlärare. Hennes cv omfattar såväl separat- som grupputställningar i Sverige och utomlands.

Det är i rollen som självständig konstnär hon nu återkommit till ”sitt” Uppsalagalleri, Strömbom på Sysslomansgatan, där hon nu presenterar en utställning om oron för och kärleken till den natur som ständigt är hotad av den mänskliga framfarten, av teknik, civilisation och så kallad utveckling.

Onekligen ett dagsaktuellt ämne, fullt av fallgropar. Forslund undviker dem genom att avstå från illustrerande påståenden och med en stor integritet och tillit till den egna konstnärliga autenticiteten.

Här finns inga moraliserande pekpinnar eller ideologiskt grundade proklamationer utan ett självständigt och formstarkt måleri där landskapet/naturen gång på gång bryter igenom ytan och markerar sin livskraft.

Agneta Forslund har i många tidigare utställningar visat denna sin gestaltande förmåga, och den nya utställningen är inget undantag.

Ett par tredimensionella verk i betong kompletterar det som måleriet förmedlar: naturskildringen blir aldrig idyllisk; här finns insikten om naturens utsatthet hela tiden, men det är ändå denna natur som får sista ordet i Agneta Forslunds konst.

Konst

Galleri Strömbom

Agneta Forslund måleri och objekt

Tom 17/3