Välspelad queer romans med ambitiöst soundtrack

Emma Buchts musikfilm förnyar den överanvända berättelsen om fiender som blir vänner.

Hedda Stiernstedt (Vår tid är nu, Min pappa Marianne) och Josefin Asplund (Vikings, Top Dog, Snöänglar) spelar två omaka artister som tvingas ut på gemensam turné.

Hedda Stiernstedt (Vår tid är nu, Min pappa Marianne) och Josefin Asplund (Vikings, Top Dog, Snöänglar) spelar två omaka artister som tvingas ut på gemensam turné.

Foto: Nordisk Film

Recension2024-09-12 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Musikfilm

Titel: Nova & Alice
Visas på: Filmstaden, Nordisk Film bio
I rollerna: Hedda Stiernstedt, Josefin Asplund, Adam Pålsson
Regi: Emma Bucht
Speltid: 103 min
Betyg: 3

Två väldigt olika personer som inte tycker om varandra paras ihop till en osannolik duo. Vad som börjar fientligt blir sedan en succé, på kuppen gör de också varandra till bättre människor. Det är en sliten berättelse som alltför många filmer baseras på – så även den nya svenska musikfilmen "Nova & Alice".

Hedda Stiernstedt spelar Alice, den populära men okreddiga artisten vars karriär stagnerat. Josefin Asplunds Nova drar däremot inte samma publiker, men är långt bättre ansedd i kritikerkårens ögon. Därför föreslår det pengahungriga skivbolaget att de två ska samarbeta och tvingar ut duon på turné. Uppförsbacken är lång, men snart ska de förändra varandras liv. Än så länge är det lika förutsägbart som det brukar vara, men tursamt nog slänger filmskaparna in en behövlig vändning.

undefined
Nova och Alices envisa manager Victor spelas av Johan Rheborg.

Jag känner mig nödgad att berätta det som är hela filmens usp. Det är vad som gör den sevärd och som rättfärdigar en film om halvsympatiska fejkartister i en genre som är skräddarsydd för att ett skivbolag ska kunna tjäna pengar på ett tillhörande soundtrack. "Nova & Alice" är nämligen inte en berättelse om en oväntad vänskap - det är en queer kärlekshistoria som sällan får ta plats på biodukarna.

Stiernstedt och Asplund är, trots att de inte är artister, rätt övertygande i sina roller, men det är just samspelet mellan dem och deras kemi som gör hela filmen. Regissören Emma Bucht ramar in berättelsen väl genom att gå då djupet och utan att fetischera, som ofta blir fallet när kvinnliga kärlekshistorier ska porträtteras. Men som förväntat i en queer filmatisering är det en hel del tröttsam misär som ska övervinnas, vi är fortfarande inte där då den samkönade kärleken har existensberättigande utan att vara svärtad av hinder och ångest. 

Ytterligare ett plus i kanten får det, för genren, rätt ambitiösa soundtracket. Skådespelarna framför själva musiken som skrivits av bland andra Molly Sandén, First Aid Kit och Stella Explorer.

"Nova & Alice" är kanske inte någon framtida skräll på prisgalorna, men för många har den säkerligen potential att betyda lika mycket som "Fucking Åmål" gjorde när den kom. De svenska storfilmerna som följer kvinnliga kärlekshistorier är alldeles för få, vilket gör den helt klart sevärd.