Konsert
Fira Norouz/Newroz med Rastak
Uppsala Konsert & Kongress
Lördag 30 mars
Betyg: 3
Lördagen den 30 mars spelade det iranska folkmusikbandet Rastak på Uppsala konsert och kongress för att fira Norouz/Newroz, det persiska och kurdiska nyåret som inleds samma dag som vårdagsjämningen. Och att lördagen var varm och solig gjorde att den verkligen kändes som årets första vårdag.
Stora salen var nästan fullsatt när de sju musikerna – två kvinnor och fem män – äntrade scenen och publiken började redan i första låten applådera entusiastiskt i takt med musiken.
Rastak bildades 1997 som en experimentell musikgrupp och har nått stor internationell framgång. Och det märktes att musikerna var väl samspelta och visste vad de sysslade med.
De ljusa tar-plonkandet gifte sig särskilt väl ihop med slagverken. Farzad Moradis djupa, allvarsamma sång berörde mest då den blev en sådan kontrast mot den oftast glada och fartiga musiken. Även Bezah Moradis trumsolon hörde till höjdpunkterna då han lyckades skapa så mycket koncentration och förväntan bara med att variera sin användning av ett och samma instrument.
Rastaks ambition att sprida persisk folkmusik till en global publik försvårades dock av att gruppen höll alla mellansnack utom ett på persiska. En man i sätet bredvid mig berättade att Farzad Moradis inlett med att säga att publiken också skulle klappa för sig själva då de var med och stödde sjungandet. När jag efter ett senare mellansnack frågade en kvinna i publiken vad bandet sagt sa hon dock ”Ingen aning, de pratar en annan dialekt än mig”.
I pausen hörde jag en kvinna som inte kunde persiska fråga en kvinna som kunde det om låtarna handlar om politik. ”Nej, de handlar nästan bara om det nya året och kvinnan, hennes kropp och om skönhet och det tycker jag är skönt eftersom jag inte tycker så mycket om politik”, blev svaret.
Efter pausen började dock många i publiken skandera ”kvinna, liv, frihet” – slagorden för protesterna som började i Iran 2022 efter att Mahsha Amini dött efter att hon blivit fängslad av Irans moralpolis.
Bäst under kvällen var framförandet av hitlåtarna ”Baroon” och ”Gol-e-pamchal” där Rastak verkligen gav allt och då publiken började vifta med gula sjalar, ställa sig upp och dansa i gången. Och när konserten var slut kändes det tydligt att Rastak verkligen gjort att känslan av vår och förändring slagit rot i Uppsala.