Historielektion träffar rakt i solar plexus

Nils Gaups starka drama "Upproret" borde få fackföreningarnas medlemsantal att skjuta i höjden.

Simon J. Berger från "Historien om Sverige" spelar i Nils Gaups historiska drama "Upproret" en skrupellös fogde som man älskar att hata.

Simon J. Berger från "Historien om Sverige" spelar i Nils Gaups historiska drama "Upproret" en skrupellös fogde som man älskar att hata.

Foto: Anders Bohman/Storyline Nor/SF Studios

Recension2024-02-01 11:59
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama/Action

Titel: Upproret
Visas på: Royal
I rollerna: Simon J. Berger, Otto Fahlgren, Pernille Sandøy
Regi: Nils Gaup
Speltid: 105 min
Betyg: 4

Den norsksamiske regissören Nils Gaup har sedan debuten med den Oscarsnominerade "Vägvisaren" (1987) inte direkt strösslat filmer omkring sig. Däremot har de flesta av hans verk fungerat som en direkt träff i solar plexus. Det gäller även "Upproret" som utspelas i Norge år 1907.

Efter att ha utackorderats som tioåring till en norsk storbonde rymmer den 16-årige Konrad (Otto Fahlgren) från gården och får jobb i gruvdriften i Sulitjelma. Det visar sig förstås vara ett mycket hårt jobb som dessutom bedrivs under extremt vedervärdiga former. Det blir inte direkt enklare när den skrupellösa (även med tidens mått) fogden Wennström (Simon J. Berger) tar över ledarskapet för gruvorna.

Simon J. Berger må ha vunnit de svenska tv-tittarnas hjärtan som ciceron i "Historien om Sverige". Men få kan som han spela en person som man älskar att hata. Här liknar han mer den roll han gjorde i tv-serien "Exit". Wennström lyckas värva den naivt unge Konrad som informatör och kan därmed ligga steget före när arbetarna trevande börjar organisera sig för att få bättre villkor. Till slut blir det konfrontation.

Filmen utvecklas till en "komma till insikt"-berättelse när den unge Konrad vartefter mognar och lär sig vilka som är hans riktiga vänner. Otto Fahlgren gör rollen övertygande från början till slut.

Nils Gaup har slitit hårt med detaljerna och har lyckats hitta en hel del (som jag uppfattar det) autentiska miljöer. Själv vet jag få jobb som skulle vara så vidriga som att arbeta djupt under ett nyckfullt berg, särskilt som ledningen har valt att spara in på säkerhetsanordningarna.

För att inte göra det nattsvart så finns här även den spirande kärleken. Pernille Sandøy gör en fin tolkning av den unga Johanna. Lägg till starka roller av Heidi Ruud Ellingsen och Alexandra Gjerpen. Det utsökta fotot bidrar också emellanåt. Norrsken, soluppgång, vidder och fjäll gör sig bra på stor duk.

Främst är "Upproret" ändå en film om att kämpa för sin rätt. I dag, när medlemskapet i fackföreningarna sviktar bland de unga, är det en stark påminnelse om hur viktiga de har varit under historien.

Nils Gaup har återigen gjort en stark film som fungerar lika bra som en historielektion som en uppmuntran för de som i dag slåss för bättre villkor.