Tillbaka till helvetet i "Nightmare alley"

Guillermo del Toros nyinspelning av klassikern "Nightmare alley" skvallrar om originalets storhet.

Psykiatern Lilith (Cate Blanchett) och tivoliarbetaren Stanton (Bradley Cooper) slÄr sina pÄsar ihop för att manipulera folk i den onda sagan "Nightmare alley".

Psykiatern Lilith (Cate Blanchett) och tivoliarbetaren Stanton (Bradley Cooper) slÄr sina pÄsar ihop för att manipulera folk i den onda sagan "Nightmare alley".

Foto: Kerry Hayes/20th Century Studios

Recension2022-01-28 06:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Thriller

Titel: Nightmare alley

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Bradley Cooper, Rooney Mara, Ron Perlman

Regi: Guillermo del Toro

Speltid: 150 min

Betyg: 3

Guillermo del Toro har ersatt Tim Burton som Hollywoods hovleverantör av onda sagor. Hans nygotiska filmer tar ofta i tills de spricker, men i monsterparodin "The shape of water" (2017) hittade han hem. DÀrför Àr det glÀdjande att han fortsÀtter uppehÄlla sig i det gamla studiosystemet i nyinspelningen av noirklassikern "Nightmare alley" frÄn 1947. Filmen pÄstÄs visserligen vara en filmatisering av William Lindsay Greshams roman, men den som en gÄng har sett Edmond Gouldings film förstÄr att del Toro har gjort det han ocksÄ.

Det ska sÀgas direkt att nya "Nightmare alley" inte tillför nÄgonting nytt. Historien Àr fortfarande anmÀrkningsvÀrd i sammanslagningen av hjÀlte- och skurkrollerna i den hala huvudpersonen Stanton Carlisle (gestaltad av matinéhjÀlten Tyrone Power i originalet). Denne opportunistiske fifflares hjÀlteresa satte fingret pÄ nÄgot skavande i den amerikanska drömmen. Det krÀngande narrativet inleds i en sjavig tivolitillvaro och rör sig sedan ut i ett societetsliv fÀrgat av spiritism, psykoanalys och storkapitalism. Kort sagt en resa frÄn helvetet och tillbaka igen. (Studiobossen Darryl F. Zanuck fann skildringen sÄ avskyvÀrd att den stoppades.)

Bradley Cooper matchar i den ny versionen Powers sliskiga slÀtstrukenhet. MÀrkligt nog har man tillfogat Stanton och berÀttelsen moraliserande dimensioner som kvÀser filmens gÄta. Exempelvis har generationsöverskridande kÀrleksförbindelser gjorts platoniska, vilket alstrar mindre dekadens. Man verkar generellt ha aktat sig för att försöka upprepa originalets paradnummer, vilket Àr ett klokt beslut.

Guillermo del Toro kommer till sin fulla rĂ€tt i skĂ€rningspunkten mellan det syntetiska och hantverksmĂ€ssiga. Omsorg Ă„terfinns i kostym och scenografi, dĂ€r 1940-talets mörker inkapslas prydligt i filmens kuriosakabinett. Filmen genomsyras av del Toros vilda fĂ€rgpalett. Kulörerna Ă€r dock mindre saturerade Ă€n vanligt, vilket visserligen tonar ned dess artificialitet, men Ă„ andra sidan förtar bildernas udd. TyvĂ€rr Ă„terfinns Ă€ven regissörens förkĂ€rlek till skvĂ€ttande blod och demolerade ansikten – ett malplacerat element som osar unket pojkrum. GlĂ€djande Ă€r dock att del Toro rekonstruerar berĂ€ttelsens ursprungliga slut, som 1947 förmildrades av oroliga producenter.