Blytungt och oförglömligt om Dagmar Overbyes förbrytelser

Magnus von Horns nya film är en grym och omistlig vuxensaga om en närliggande verklighet där det råder totalt abortförbud.

Magnus von Horns film "Flickan med nålen" har nominerats till en Oscar i kategorin bästa internationella film.

Magnus von Horns film "Flickan med nålen" har nominerats till en Oscar i kategorin bästa internationella film.

Foto: Lukasz Bal

Recension2025-02-20 11:59
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Flickan med nålen
Visas på: Fyrisbiografen, Filmstaden Luxe, NF Bio Gränby
I rollerna: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Joachim Fjelstrup
Regi: Magnus von Horn
Speltid: 121 min
Betyg: 5

Allvarliga tider kräver allvarlig filmkonst. Det svartvita dramat "Flickan med nålen" väcker antagligen bävan hos många biobesökare. Men trots titeln och tematiken är detta ingen sorglig kvinnosakshistoria ihopsatt för att skörda pris på internationella festivaler. Berättelsen är visserligen grym och blytung, men skildrad med så mycket medkänsla att man lämnar salongen fylld av förtröstan. Utan att moralisera skänker Magnus von Horn ett förklarande ljus åt hopplöst ondskefulla samhällsstrukturer.

Den danska vuxensagan börjar som sig bör på en gudsförgäten vind, hos den fattiga flickan Karoline (Vic Carmen Sonne), vars man nog har försvunnit i kriget. Hon är sömmerska och jobbar på en klädfabrik, men arbetet räcker nätt och jämnt för att skrapa ihop till hyran. Så småningom dyker en prins upp och räddar Karoline från misären; lyckan blir dessvärre kortvarig och det barn som följer förmår ingen av dem ta hand om. En äldre karismatisk dam vid namn Dagmar (Trine Dyrholm), själv ensamstående mor, driver en hemlig adoptionsbyrå i en godisaffär. Mot betalning stillar hon mödrars oro med löften om en vacker framtid för de nyfödda hos välbeställda familjer.

Den svenska regissören Magnus von Horn ("Efterskalv", "Sweat") lever sedan flera år tillbaka i Polen där det råder restriktiva abortlagar. Tillsammans med en av världens mest begåvade filmfotografer, Michał Dymek, syr han sömlöst ihop true crime-berättelsen om den ökända Dagmar Overbyes förbrytelser. Noir-estetik från stumfilmstiden och ett hypnotiserande vackert foto får den tragiska berättelsen att vibrera.

Såsom i Charles Vanels makabra men kärleksfulla stumfilm "Dans la nuit" (1930) kommer Karolines försvunna man tillbaka med ett missformat ansikte dolt under en mask. Men även som i Béla Tarrs svartvita "Turinhästen" (2011) får samhällets mest maktlösa bada i distinkta ljusskuggor till gripande musik – i "Flickan med nålen" förstärks den dystra stämningen av Puce Marys noisetoner.

Magnus von Horn sätter oförglömliga ansikten på samhällets gråskalor och sengamla hyckleri, som i århundraden har närt underjordiska abortverksamheter. "Flickan med nålen" är både en mörk gammal saga och en fasansfullt närliggande vardagsdystopi.