Greta Thunberg har blivit romanfigur

Niklas Rådströms science fiction-roman är en dystopisk mardrömsskildring – med en liten dos hopp.

Niklas Rådström (född 1953) är författare, poet, dramatiker och essäist. Han är även ledamot av Samfundet De Nio. Senast gav han 2021 ut "En liten bok om fotboll".

Niklas Rådström (född 1953) är författare, poet, dramatiker och essäist. Han är även ledamot av Samfundet De Nio. Senast gav han 2021 ut "En liten bok om fotboll".

Foto: Fredrik Hjerling

Recension2024-03-15 12:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Roman

Niklas Rådström
Drömmarna vi tillsammans drömmer
Albert Bonniers förlag

Författarveteranen Niklas Rådström har manat fram en Greta Thunberg-aktig huvudperson i en science fiction-historia om tidsresor och drömvärldar. Rådström har inte gjort sig känd för att skriva spänningsromaner, men "Drömmarna vi tillsammans drömmer" visar att han behärskar formatet; han har skapat en spännande historia om en skrämmande värld och tid: vår egen.

Bodil Lönn är en ung klimataktivist, tydligt kalkerad efter Greta Thunberg. När berättelsen utspelar sig är hon en etablerad debattör som har bjudits in till World Economic Forum i Davos, men hon har också insett att hon bara får delta som ett slags aktivistalibi. Beslutsfattarna fattar inte de beslut som behövs. De är lata, lögnaktiga och framför allt, måna om sin komfort. Niklas Rådström formulerar något som kanske borde bli ett motto för all aktivism: "Bekvämligheten är inte bara moralens fiende, utan även sanningens."

Boken beskriver hur en forskargrupp utvecklar metoder för ett slags tidsresor genom drömmar. Bodil drömmer sin och världens framtid. Det hon ser i drömmarna är den framtid som vi nu av bekvämlighet inte försöker göra något åt. Drömsekvenserna från framtiden varvas med tillbakablickar från Bodils barndom och snabbt tecknade intryck från forskningscentrumet i nutidens Genève.

Vid flera tillfällen känns det som att boken kräver att få bli en påkostad tv-serie; Niklas Rådström är påtagligt visuell i sitt berättande. Och det är just språkbehandlingen och detaljskildringarna som känns som bokens behållning. Rådström manar skickligt fram bilder och interiörer, samtal och dialoger. Det är skickligt komponerat. Rådström hanterar den krångliga, sönderbrutna tidslinjen perfekt.

Men jag har ändå svårt att bli engagerad. Ibland får jag lust att bläddra förbi en del av drömsekvenserna. Framtidens och nutidens katastrofer känns som en vanlig nyhetssändning. Vår värld och vår samtid beskrivs som en tid av katastrofer och mörker – men har inte detsamma gällt i alla tider? När har mänskligheten någonsin haft det bra?

Niklas Rådström lägger dock i ett par skedar socker i den bittra framtidsskildringen. Framtidens värld kommer inte att vara som vår. I berättelsens framtid kommer människan att ha upplevt långa krig, lidande och naturkatastrofer. Men inte undergång. Det finns liv, kärlek, vänlighet och blå himmel, även är 2098.