Dokumentär
Titel: Efter sagolandet
Visas på: Fyrisbiografen
Medverkande: Elisabet Svensson, Bengt Billingskog, Love Petterson
Regi: Kirsi Nevanti
Speltid: 97 min
Betyg: 2
"Efter sagolandet" inleds med det klassiska citatet "Vad stort sker, det sker tyst" ur Erik Gustaf Geijers dikt "Odalbonden" från år 1811. På sin tid lyfte dikten fram vördnaden och omsorgen som fanns i de tysta jordbrukarnas hårda arbete. Regissören Kirsi Nevanti vill vara en röst för vår tids dolda Sverige och tala för de människor som inte ryms i dagens nyhetsflöde – ett ambitiöst mål som dokumentären inte når.
En rad välbekanta samtidsscener och ett överflöd av drönarbilder avlöser varandra i denna löst sammansatta, överbelamrade film om åren 2019–2022. Pandemi, koranbränningar, skjutningar och sprängningar, en avslagen presskonferens om Palmeutredningen, Greta Thunbergs klimatstrejk och Rysslands invasion av Ukraina – allt flimrar förbi med en underförstådd ton; den lilla människan försöker finna sin plats i "stormens gång", för att återknyta till Geijer.
Förhoppningsvis är "Efter sagolandet" pandemikulturens dödssuck – en sista kvarleva efter ensamhetsåren. Filmen är genomgående en ångestdriven blandning av nyhetsklipp, sommarstugebilder och intervjuer med regissörens bekanta – utan balans i berättandet och utan någon som helst tankeväckande riktning. En rörig krönika om en orolig tid snarare än en skildring av "början på en ny era". Kirsi Nevantis tydligaste medskick är egentligen hur illa det är ställt med underfinansierad svensk dokumentärfilm.