Fullt ös med fÄ nyanser

"Diktatorsfruar" pÄ Uppsala stadsteater Àr en upplivande och burlesk historia. Jon Asp ser en ensemble i fin form.

Despotiskt? Chatarina Larsson, Lolo Elwin, Anders Berg och Gunilla Röör i "Diktatorsfruar" pÄ Uppsala stadsteater.

Despotiskt? Chatarina Larsson, Lolo Elwin, Anders Berg och Gunilla Röör i "Diktatorsfruar" pÄ Uppsala stadsteater.

Foto: Micke Sandström

Recension2015-10-04 12:25
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I en vÀrld i exil spelar tolken en livsviktig roll. SÄ Àven pÄ teaterns tilja, om Àn mer symboliskt. Som en missförstÄndens projektionsyta rör sig tolken vanskligt mellan fars och fördjupning, mellan fjÀderlÀtt och avgrundsdjupt.

I SverigepremiÀren av Diktatorsfruar, efter tyska Theresia Walsers pjÀs, spelar Anders Bergs tolk pÄ sÀtt och vis den viktigaste rollen. Hans uppgift Àr att bygga broar mellan tre ökÀnda diktatorsfruar i fÀrd att filmatiseras i Hollywood. Nu stÄr de inför ett första möte med pressen.

Filippinernas Imelda Marcos (Gunilla Röör) speglar sig i skor och skottsĂ€kra bh:s. Hon Ă€r cynikern som mĂ€ter livets betydelse i attentat och förestĂ€ller sig sitt liv som en opera, med all dess skönhet, pĂ„ liv och död. Tunisiens LeĂŻla Ben Ali (Lolo Elwin), i branta pumps, Ă€r sjĂ€lvutnĂ€mnd drottning av Kartago men i kollegans ögon en barbarisk beduinslampa. Den dĂ„liga smaken och bristen pĂ„ bildning lyser igenom. ”Jag Ă€r som ni, jag Ă€lskar Ă€pplen”, sĂ€ger hon, i en desperat vĂ€djan till folket. DDR:s Margot Honecker (Chatarina Larsson) gör förstĂ„s entrĂ© utan paljetter och glamour, men inte utan galghumor. Hon ser sig sjĂ€lv som en idĂ© som inte kan avbildas och hennes döde man kommer snart att behövas igen.

FrÄn svassande ÀrerÀddning, till försvar för den egna livsföringen, till ren förhÀvelse. Kostym och accessoarer inbjuder till excess men Camilla Thulins garderob hÄller snarare tillbaka Àn karikerar.

Fruarna talar olika och förbi varandra, förblindade av sin egen belÀgenhet. Tolken försöker avstyra en kulturdiplomatisk katastrof, men han Àr ocksÄ en synnerligen illojal berÀttare som efter hand lÄter den egna indignationen ta över. Till sist uttrycker han folkets röst bland dessa totalitarismens fullblodiga medlöpare - fashionistas, shopaholics och vÀrldsfrÄnvÀnda i en ohelig röra.

Men Àven ur dessa munnar hörs skarpa replikskiften.

Imelda: För min del fĂ„r man gĂ€rna mĂ€rka att skĂ„despelerskan som ska spela mig inte klarar uppgiften. [
] Som ett gapande tomrum av otillrĂ€cklighet.

LeĂŻla: Avgrunder!

Imelda: VĂ€rldar!

Röör gör Imelda mellan megalomani och blixtrande sjÀlvinsikt, alldeles underbar nÀr hon skrevar sig fram, svettas, krÄmar sig, förargas över bristen pÄ paradblommor.

Regissören Sunil Munshi öser pĂ„ mer Ă€n han finlirar, med följd att vissa nyanser tycks landa sĂ€mre. Å andra sidan skulle nog ett allvarligare nĂ€rmande onödigt förta burlesken.

I slutnumret övergÄr den eftersökta operan sÄ i tvÀttÀkta tvÄlopera, en sista geopolitisk kraftmÀtning under bÀltet. Skönheten blir det inte mycket av.

Har man dittills inte livats upp av den intelligenta texten, förmedlad av skÄdespelare i fin form, gÄr det lika bra att roas av fÀrska kroppsvÀtskor eller det förflutnas kremerade aska pÄ makaber irrfÀrd.

Diktatorsfruar

Av: Theresia Walsers

ÖversĂ€ttning: Marc Matthiesen

Regi och scenografi: Sunil Munshi

Dramaturg: Lucia Cajchanova

Kostym: Camilla Thulin

Regisassistent: Maria Nilsson

Scenografassistent: Moa Möller

Maskör och perukmakare: Angelica Ekeberg

Kompositör: Jesper Hörberg

Ljus: Anders Ekman

Medverkande: Lolo Elwin, Chatarina Larsson, Gunilla Röör, Anders Berg

Scen: Uppsala stadsteater