John Högman, Hampus Adami och Jan Allan tutar i kapp pÄ Jazzbarens lilla scen. Till höger ses Oscar Johansson Werre pÄ trummor.

Recension2019-11-14 10:37
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konsert

Ulf J Werre & John Högman Quintet (Fathers & Sons) tillsammans med Jan Allan

Jazzbaren, Katalin, onsdag

Jazzbaren var fylld till bristningsgrÀnsen nÀr kvintetten och gÀsten Jan Allan klÀmde ihop sig pÄ den lilla scenen och drog i gÄng. Redan efter inledande "Young Blood" Äkte upphovsmannen Ulf Johansson Werres och John Högmans kavajer av. Ett klokt beslut, den redan höga temperaturen skulle stiga Ànnu mer innan extranumret "Blues in the Closet" klingade ut nÀstan tvÄ och en halv timme senare.

BlÄsarna stod givetvis i centrum under kvÀllen. Inte sÄ mÀrkligt med tanke pÄ att trumpetlegendaren Jan Allan gÀstade. "Han (eller hon) har spelat med alla", sÀgs ibland om musiker som varit med lÀnge. Att uttrycka sig sÄ om Jan Allan Àr ingen överdrift. Lars Gullin, Arne Domnérus, Georg Riedel och Bengt Hallberg Àr bara nÄgra av dem som Jan Allan delat scen och inspelningsstudio med.

Den hÀr kvÀllen briljerade Jan Allan i vanlig ordning oavsett om det handlade om amerikanska standards eller lÄtar av Johansson Werre och Högman. Men gentlemannen med det ostyriga vita hÄret och det varma leendet var inte ensam om att leverera. Vid sin sida hade han saxofonisten John Högman och dennes son Hampus Adami pÄ trombon. Dessutom lÀmnade Ulf Johansson Werre pianot ett par gÄnger och anslöt med sin trombon. Kul att höra hur blÄsarna innan lÄtarna gjorde upp om tonart och i vilken ordning de skulle spela solo. Det var bara i dessa interna mellansnack som det framgick att Jan Allan inte tidigare spelat med Fathers & Sons-kvintetten. Inspiration, musikalitet och rutin vÀger uppenbarligen ofta tyngre Àn repetition.

Men det var inte fullt blÄs hela tiden. Konserten fick dynamik och variation nÀr Ulf Johansson Werres pianospel enbart ackompanjerades av sonen Oscar Johansson Werre pÄ trummor och Magnus Marcks pÄ kontrabas.

Publiken njöt förstĂ„s, inte bara av musiken. StĂ€mningen var pĂ„ topp, med ett antal anekdoter och oneliners levererade av frĂ€mst John Högman. Kul ocksĂ„ att höra Jan Allan berĂ€tta om sitt samarbete med Hans Alfredson och Tage Danielsson.

Att Jan Allan nyligen fyllt 85 uppmÀrksammades ocksÄ med fanfar och allsÄng i "Ja mÄ han leva". Hans spelkamrater har en bra bit kvar till den aktningsvÀrda Äldern, Hampus Adami och Oscar Johansson Werre har inte ens fyllt 25. Underbart att se och höra denna konstellation av 30-, 40, 50- och 90-talister med samma kÀrlek till musiken!