FörtÀtat om den moderne mannen

I "Knud, den store" skriver Hanne-Vibeke Holst om sin pappa. NÀr hans tragiska öde griper tag blir stilen till sist tÀt och levande, tycker Tomas Löthman.

FöÀrfattarbarn. Hanne Vibeke Holst hade tvÄ författare till förÀldrar. I sin nya bok skriver hon om pappan, Knud Holst.

FöÀrfattarbarn. Hanne Vibeke Holst hade tvÄ författare till förÀldrar. I sin nya bok skriver hon om pappan, Knud Holst.

Foto: www.miklosszabo.com

Recension2014-08-19 08:11
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den danske diktaren Knud Holst rörde sig i sina fÄ dikt- och novellsamlingar först i modernismens landskap, senare blev han mer realist. Hans första fru Kirsten Holst skrev thrillers och barnböcker i ett oerhört flöde: mellan genombrottet med "De unga, de rika och de vackra" 1976 och "Orkanen fra Hilleröd" 2007 ligger 25 vuxentitlar.

Parets Àldsta dotter Àr ingen mindre Àn Hanne Vibeke Holst, om möjligt Àn mer produktiv. Med en mor som skrev populÀrt, rappt och mycket och en far inom konstprosan som i början erkÀndes men senare fick problem med produktivitet, sjÀlvbild, alkohol, allt, gÄr det att förstÄ dotterns position som könsrollsförfattare Ät thrillerhÄllet. Det finns en litterÀr identifiering med modern men hur Àr förhÄllandet till fadern, modernismen, konstprosan?

Efter tvÄ trilogier om kvinnors vÀg till makten och om modern vÀntar vi oss nÄgot om detta i "Knud, den store", som bygger pÄ en genomgÄng av faderns kvarlÀmnade brev och dagböcker och mÀngder av intervjuer. Titeln ska uppfattas lite ironiskt: Knuds sjÀlvbild var stundtals grandios. Den bröts dock lÀtt i sjÀlvtvivel och depression. Bokens första tredjedel har en alldeles linjÀr tid och ett enda perspektiv: tonÄrens kÀrleksvÄndor med malande inre monolog och nÀstan inget yttre landskap, trist, stelt, neurotiskt. Den som Àr van vid hennes effektiva dramaturgi och böljande perspektiv fÄr finna sig i nÄgot som vÀl kan vara en parodi pÄ tonÄrsskildring, annars vet jag inte vad.

Sedan blir skildringen mer livfull och alltmer tragisk men följer i stort linjĂ€rt Knuds liv. Metaforerna Ă€r intressanta: ”Hon strör inga stora ord omkring sig 
 som hönsfoder”, ”Dagen tömd som en pĂ„se Ă€rter”, ”Sjön ligger som en mattgrĂ„ femöring”. Övriga metaforer Ă€r lika valhĂ€nta. Detta fĂ„r mig att tro att det ocksĂ„ hĂ€r rör sig om parodi pĂ„ metaforikens ansprĂ„ksfullhet inom modernismen, egentligen blinkningar Ă„t moderns skrivsĂ€tt. Annars vet jag inte vad.

Till sist griper faderns tragiska öde tag och hennes ömhet för honom bryter fram. DÄ blir stilen ocksÄ mer levande. Han drabbas av sjuttiotalets lÄga vÀrdering av konstprosan, sin hustrus avundsvÀrda framgÄngar i populÀra genrer och sin sjÀlvkÀnslas nederlag pÄ en gÄng. DÀrmed blir han alltmer villrÄdig, kanske en förtÀtad bild av den moderne mannen.
Han blir den lille, store, Knud. Mer vÀrd att Àlskas för sin möda Àn hÄnas för sina nederlag.

Litteratur

Knud, den store

Hanne-Vibeke Holst

ÖversĂ€ttning: Margareta JĂ€rnebrand

Bonniers