Formsäkert gränsland på Galleri 1

Sebastian Johans gillar den formsäkra, oroande stämning som Jennie A. McMillen sprider.

Två kvinnor med ficklampor. Av Jennie McMillen.

Två kvinnor med ficklampor. Av Jennie McMillen.

Foto:

Recension2016-05-23 13:13
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Textilkonstnären Jennie A McMillen har ett starkt och egenartat uttryck i sitt återkommande utställningsprojekt ” I gränslandet – en plats av Jennie A McMillen” som hon just nu visar på Galleri 1. Grovt och effektivt svartvita broderade bilder som med sin grafiska effektivitet kunde vara rutor i en serie av, säg, Marjane Satrapi kombineras med mjuka skulpturer där samma tydliga bildvärld lämnar det tvådimensionella och kliver ut i rummet.

Bilderna befolkas av människor och hund- eller varglika djur som förefaller vänta på, om inte en undergång så åtminstone, en dystopisk skymning. De skulpturala elementen visar ofta stora offentliga byggnader, tänk parlament och sjukhus, över vilka det svävar täta korvar av oroliga moln. Tillsammans bildar de en formsäker och oroande helhet som antyder ett civilisationskritiskt perspektiv.

Det ska bli intressant att se den stora presentationen av Jennie A McMillen ständigt växande gränsland.

Konst