Rörelseexplosioner i världsklass

Dans i världsklass kunde ses i Uppsala på tisdagen. En av vår tids främsta danskompanier, The Batsheva Ensemble, gav en rörelseexplosiv upplaga av "Decadance".

Alla rörelser är möjliga för dansarna i The Batsheva Ensemble. Under tisdagskvällen bjöds publiken på UKK på energisk och lekfull dans men hög precision.

Alla rörelser är möjliga för dansarna i The Batsheva Ensemble. Under tisdagskvällen bjöds publiken på UKK på energisk och lekfull dans men hög precision.

Foto: Ascaf

Recension2022-06-08 11:55
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dans 

Decadance

The Batsheva Ensemble

Koreografi: Ohad Naharin

Uppsala konsert & kongress

Tisdag 7 juni 

Femton explosivt uttrycksfulla dansare fullkomligt golvade Konserthuspubliken i Uppsala på tisdagskvällen. Så mycket expressivitet och rörelseslycka var det länge sedan Uppsalapubliken fick möta!

The Batsheva Ensemble från Israel är ett av världens mest ansedda kompanier inom den moderna dansen. Tillsammans med grupper som Cullbergbaletten och Tanztheater Pina Bausch har de format den och bidragit med en egen profil. Dess första konstnärliga ledare 1965 var dansnestorn Martha Graham. Hennes Grahamteknik, där rörelserna bygger på sammandragning och frigörelse, är fortfarande en kärna i dansarnas uttryck.

undefined
Teknisk briljans parat med poesi och humor levererades i dansföreställningen "Decadance"på UKK under tisdagskvällen.

Batshevas huskoreograf, Ohad Naharin, skapade "Decadance" för gruppen år 2000 som en provkarta över gruppens verk. Koreografen har också skapat en dansstil för ensemblen, Gaga, där dansarna bygger rörelser på egna erfarenheter. Föreställningen har omskapats vartefter den har turnerat över världen. 

undefined
Alla rörelser är möjliga för dansarna i The Batsheva Ensemble. Under tisdagskvällen bjöds publiken på UKK på energisk och lekfull dans men hög precision.

Höjdpunkterna i UKK:s stora sal blev många. Inledningen var i elektronisk tvåtakt med glatt och medryckande upptempo. I nästa stycke presenterade sig dansarna var och en med rörelser och text. Med ett par meningar gavs novellliknande bilder från deras liv, ackompanjerade med uttrycksfulla solon. 

I ett publikfriande nummer bjöd dansarna upp varsin partner ur publiken att följa med upp på scenen. De fick flyta in bland proffsdansarna med handklappsstöttning från oss andra.  

Energinivån var hög och kryddad med humor, ensembledansandet precist och virtuost. Modern dans är ofta abstrakt, bara för betraktaren att åka med i egna tankar och associationer, men det kan anas symbolik. Som när dansarna, klädda i svart kostym, dansade vid klappstolar i en harvcirkel medan de sjöng en israelisk sång och slängde av sig kläder och skor i ett okuvligt stegrande tempo. En behöll kläderna på, men fick allt svårare att ta sig upp på sin stol.  Var de i ett koncentrationsläger, eller handlade det bara om ett ökande grupptryck?

undefined
Rytmiskt och precist varvas med utlevande och extatiskt i The Batsheva Ensemble "Decadance".

Ljuvast var ett ömt och sensuellt pas des deux mellan två manliga dansare.

Sista numret blev ett klivande antiklimax, det minst intressanta under kvällen. Men stämningen i salongen var väl uppbyggd. Dansarna fick ta emot stående ovationer från en publik hög på dramatiskt rörelseadrenalin.