Dramakomedi
Titel: Sex
Visas pÄ: Filmstaden, Fyrisbiografen
I rollerna: Birgitte Larsen, Jan Gunnar RĂžise, Siri Forberg
Regi: Dag Johan Haugerud
Speltid: 125 min
Betyg: 3
TvÄ sotare kÀnner förvirring. En av dem har just legat med en man fast han inte ser sig sjÀlv som homosexuell och nÀr han direkt berÀttar om det för sin fru och hon tolkar det som allvarligare Àn vad han sÄg det som Ängrar han att han sa nÄgonting alls. Den andre drömmer mÀrkliga drömmar om David Bowie och tycker att hans röst plötsligt lÄter annorlunda fast ingen verkar kunna mÀrka det utom han sjÀlv. NÀr han och hans son förvÀntas hjÀlpa nÄgra kvinnor att bÀra ett kylskÄp för att de Àr mÀn skadar hans son armen vilket hindrar honom frÄn att sy. Och frun till mannens som varit otrogen ser dÀremot inga problem med att berÀtta för bÄde vÀnner och frÀmlingar om sin mans sexuella Àventyr.
Den norske regissören Dag Johan Haugeruds film âSexâ handlar om vad man egentligen fĂ„r göra i en relation och med sin kropp. Filmen Ă€r den första i en trilogin âSex, drömmar och kĂ€rlekâ som han menar ska utforska begĂ€r, identitet och frihetslĂ€ngtan. KamerasprĂ„ket Ă€r ganska stilla och för tankarna till Ruben Ăstlund, ofta vilar kameran lĂ€nge pĂ„ en eller flera karaktĂ€rer som pratar pĂ„ men som inte Ă€r fullt synliga eller sĂ„ betraktar den ett omrĂ„de pĂ„ hĂ„ll. Och det förhĂ„llningssĂ€ttet understryker filmens tema om förvirring och utmaningar i relationer.
âSexâ stĂ€ller mĂ„nga intressanta frĂ„gor om vad som egentligen Ă€r otrohet och synliggör pĂ„ ett roligt och effektivt sĂ€tt det mĂ€rkliga i vĂ„ra normer. Och Haugerud vĂ„gar ta ut svĂ€ngarna vilket gör filmen spĂ€nnande och att man inte vet vad som ska hĂ€nda hĂ€rnĂ€st. Men Ă€ven nĂ€r huvudkaraktĂ€rernas problem Ă€r som allvarligast sĂ„ kĂ€nns de inte sĂ„ angelĂ€gna eller farliga vilket hindrar en frĂ„n att bli riktigt engagerad. Och ibland undrar man vad regissören vill sĂ€ga mer Ă€n att könsroller och grĂ€nser i relationer Ă€r nĂ„got flytande och svĂ„rdefinierat och flera gĂ„nger citerar karaktĂ€rer lĂ€ngre filosofiska resonemang som kĂ€nns lite orealistiska och tar en ur filmen.
SÄ smÄputtrigt mysig, intressant och överraskande blir filmen men tyvÀrr inte mer Àn sÄ. I slutet kÀnns det ocksÄ vÀl tydligt att filmen bara Àr en början pÄ nÄgot dÄ man kastas ur karaktÀrernas liv rÀtt plötsligt. Och kanske hade filmen dÀrför egentligen passat bÀttre som första avsnittet i en tv-serie.