Samtida tolkning i snygg förpackning

”Shunon från Monte Cristo” problematiserar hämnden och ger en skrämmande vision av framtiden om än lite väl förenklat.

Petter Roman Waldemarsson i "Shunon från Monte Cristo".

Petter Roman Waldemarsson i "Shunon från Monte Cristo".

Foto: Sören Vilks

Recension2025-03-09 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

Shunon från Monte Cristo
Uppsala stadsteater
Av: Aleksi Swallow & Simon Wimmer
Baserad på: ”Greven av Monte Cristo” av Alexandre Dumas.
Regi: Affe Ashkar
Scenografi och kostymdesign: Jasminda Asplund Blanco
Premiär: lördag 8 mars

undefined
Petter Roman Waldemarsson och Roy Rizk i "Shunon från Monte Cristo".

Eftersom boken kom redan 1844 och har dramatiserats och filmats otaliga gånger är det väl inte direkt någon spoiler att berätta grundhandlingen. Alexandre Dumas odödliga epos satte hämndgenren ordentligt på banan. (Ok, antikens dramatiker hade i stort sett fulländat den långt tidigare.) Huvudpersonen Edmond Dantés hamnar oskyldigt i fängelse men lyckas efter många år rymma och kommer då i besittning av en enorm skatt. Därefter är det bara att ge igen på alla som svek honom.

De forna Labyrintmedlemmarna Aleksi Swallow & Simon Wimmer gjorde hiphopmusikalen ”Bra där!” för några år sedan, också den i regi av Affe Ashkar. Här tar de konturerna av Dumas’ drama och låter sin huvudperson Dante bli sviken av sina närmaste och hamna i långvarigt fängelsestraff. Lika oskyldig som en gång Edmond Dantés är han väl inte riktigt. Hans tanke är att efter att länge ha ”becknat” narkotika hoppa av och starta om. Detta gillas inte av hans forna kumpaner och med hjälp av en girig åklagare är det kört.

undefined
Petter Roman Waldemarsson och Inès Cherif i "Shunon från Monte Cristo"

Det hela utspelas i korta tablåer i rappt tempo där man med god hjälp av en skickligt gjord scenografi av Jasminda Asplund Blanco frammanar de olika miljöerna. Det är imponerande gjort, med användande av digitala lösningar som fungerar mycket bra. Pjäsen är också en skrämmande vision av det samhälle som skulle kunna bli om utvecklingen inte går åt rätt håll. En kombination av cyniska politiker och korrupta domstolar skulle kunna föra hur långt som helst.

Skådespelarna sätter sina roller fint, de känns för det mesta så autentiska som det kan göras. Petter Roman Waldemarsson får sin Dante att kompliceras, det är inte bara enkelt att genomföra sin hämnd utan ”collateral damage”, oskyldiga skadas lätt. Yoel Escanilla, Inés Cherif, Dejkan Milacic, Roy Rizk, Gloria Tapia och Segen Tesfai backar oftast upp fint, om än aningen ojämnt.

För en som jag som inte pratar ”förortska” perfekt (shuno betyder ungefär snubbe) var det dock emellanåt svårt att uppfatta replikerna. Diktionen kunde vara tydligare, kanske var det också lite premiärnerver som spökade.

Emellanåt känns slutsatserna lite väl förenklade och överslätande. Som given teaterupplevelse för skolorna med efterföljande diskussioner är den dock säkert riktigt bra. Här finns mycket att ta på.

undefined
Yoel Escanilla och Inès Cherif i "Shunon från Monte Cristo".