En rejÀl vÀnsterkrok

Med albumet ”Södra Sverige” hĂ€cklar Mattias Alkberg makten pĂ„ ett bĂ„de infantilt och strategiskt sĂ€tt, skriver Andreas Jakobsson.

Foto: PĂ€r Olofsson

Foto: PĂ€r Olofsson

Foto: HÄrd mot de hÄrda. Mattias Alkberg & co sparar inte pÄ krutet sÄhÀr i valtider.

Recension2014-08-20 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Att lĂ„ta hotet vara outtalat genom att bara antyda vad som skulle hĂ€nda med Jimmy i ett mörkt rum med ett jĂ€rnrör Ă€r strategiskt. ”Ge mig en timme/med lilla Jimmie/i ett mörkt rum/Han Ă€r sĂ„ jĂ€vla dum”.Han

Det Ă€r ungefĂ€r sĂ„ smart ”Södra Sverige” blir. I övrigt Ă€r det en ilsken Alkberg som inför valet svingar vilt mot Alliansen och Sverigedemokraterna.

”Har Mattias Alkberg gĂ„tt för lĂ„ngt?” frĂ„gade PSL nĂ€r första singeln ”Nöff nöff” slĂ€pptes tidigare i somras. I lĂ„ten kallas moderaterna skadedjur och de styrande politikerna hĂ€cklas en efter en. Per Schlingmann kallas för Bajsmannen och ska fĂ„ smaka piskan, Beatrice Ask har fĂ„tt efternamnet Patrask, Fredrik Reinfeldt Ă€r ett naziskinhead och Carl Bildt kallas missfoster.

I en kommentar i Svenska Dagbladet skrev Clemens Poellinger att benĂ€mningen skadedjur Ă€r ”direkt hĂ€mtad ur nazistisk terminologi.” En stor skillnad Ă€r dock att Mattias Alkberg till skillnad frĂ„n nazisterna sparkar uppĂ„t mot makten istĂ€llet för ner mot förtryckta minoriteter. Sedan gĂ„r det förstĂ„s inte att ta Alkbergs vredesutbrott pĂ„ samma allvar. Visst Ă€r hans ilsken pĂ„ Alliansens politik, som sparkar pĂ„ dem som redan ligger, men texterna Ă€r uppenbart skrivna med glimten i ögat.

FrÄn svÄrtillgÀnglig musik, med influenser av sÄvÀl punk som garagerock och en rad andra genrer, med skruvade och kluriga texter, har han i det nya projektet anammat den tidiga punken fullt ut. Det betyder infantila texter, ett hÄrt men svÀngigt röj, som lÀtt för tankarna till tidiga Ebba Grön. Liksom punkpionjÀrerna frÄn RÄgsved ligger han pÄ grÀnsen till vad som gÄr att sÀga, men har uppenbarligen tÀnkt till eftersom han lÄter hoten vara outsagda och personangreppen formulerade sÄ att de inte gÄr att tolka som förtal.

I övrigt Àr skivan sÄ mycket punk att det kÀnns som parodi. Enkla smockor, bara tvÄ av 13 lÄtar som klockar in pÄ över tvÄ minuter och en överdrivet stökig produktion. Om det Àr en parodi eller inte kvittar dock. Det viktiga Àr att resultatet svÀnger lika mycket som Ebba Grön och The Clash gjorde i slutet av 70-talet och att Mattias Alkbergs stukade uttryck ger en skruv som tillsammans med de aktuella texterna placerar dem i högsta grad i vÄr tid.

Och i vÄr tid Àr det snart val och en regering vars grundidé Àr att de som har lite ska fÄ mindre och de som har mycket ska fÄ mer sitter vid makten. För en artist som Mattias Alkberg Àr det enda rÀtta dÄ att satsa allt han har för att knuffa ner dem frÄn kommandobryggan. Att han sedan knappast lyckas med annat Àn att skrÀmma bort alla som inte redan Àr frÀlsta och ge de redan förbannade en boost Àr en annan sak.

BĂ€sta lĂ„t: ”Fria hĂ€nder”.

Rock

kkkk

Mattias Alkberg

Södra Sverige

(Teg Publishing)