Tondöv skildring av kolonialismens brott

"The settlers" utmanar den gängse historieskrivningen men fastnar i platta poser och ett machokomplex.

En grupp våldsamma män skickas ut för att fördriva (eller utrota) den infödda befolkningen och göra plats åt en landägares stora boskapshjordar i "The settlers".

En grupp våldsamma män skickas ut för att fördriva (eller utrota) den infödda befolkningen och göra plats åt en landägares stora boskapshjordar i "The settlers".

Foto: Quijote Films/Rei Cine/Lucky Dogs

Recension2024-04-25 11:58
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Western/Drama

Titel: The settlers
Visas på: Fyrisbiografen
I rollerna: Mark Stanley, Marcelo Alonso, Sam Spruell
Regi: Felipe Gálvez Haberle
Speltid: 97 min
Betyg: 2

Tre ryttare avtecknar sig mot vidsträckta stäpplandskap i grönt och rostbrunt. Snöklädda berg anas i bakgrunden – det är kallt, kargt och vackert. Vi befinner oss i Eldslandet i södra Chile vid tiden kring förra sekelskiftet, där den lilla gruppen är utsänd att fördriva (eller utrota) den infödda befolkningen för att göra plats åt en landägares stora boskapshjordar. Med våld ska välstånd skapas.

Efter Lisandro Alonsos "Jauja" (2014) och Lucrecia Martels "Zama" (2017) har den antikoloniala, sydamerikanska westernfilmen närmast blivit en subgenre i sig. "The settlers" bär dess kännetecken med stolthet. Här ryms både hänförande vackra landskapsbilder, mänsklig galenskap och brutalt våld i en hårdför skildring av européernas folkmord på kontinentens ursprungsfolk.

Problemet med Felipe Gálvez Haberles film är att den fastnar i poser. De platta rollfigurernas machokomplex tycks närmast spilla över på regissören själv, som iscensätter brutala våldsscener utan empati för de drabbade. Filmen har en ansats av Cormac McCarthys dystopiska westernroman "Blodets meridian", men saknar dennes intensitet och laddning. I kontrast till mästerverket "Jauja" visar sig "The settlers" både vara en påklistrat didaktisk och överraskande tondöv skildring av kolonialismens brott. Trots alla vackra landskapsbilder.