Def Leppard alltför sjÀlvsÀkra

UNT:s hÄrdrockbloggare Johan Jakobsson kÀnner sig kluven inför Def Leppards nya album

Uppsala. Gitarristen Phil Collen kommer loss pÄ Vaksalatorg nÀr Def Leppard var i sta'n.

Uppsala. Gitarristen Phil Collen kommer loss pÄ Vaksalatorg nÀr Def Leppard var i sta'n.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Recension2015-11-04 06:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r sĂ„ngaren Joe Elliott i introt till öppningsspĂ„ret ”Let’s go” frĂ„gar ”Do you really really wanna do this now?” fĂ„r han definitivt inget rungande ja som gensvar frĂ„n undertecknad. Senast Def Leppard gjorde nĂ„got som kan rĂ€knas som ens lite intressant var Tyskland delat av en stor mur och Mikhail Gorbatjov president i Sovjetunionen. Men i ”Let’s go” lĂ„ter Def Leppard verkligen som om de drömmer sig tillbaka till det dĂ€r 80-talet som en gĂ„ng gjorde dem gigantiska. LĂ„ten Ă€r en övertydlig pastisch pĂ„ gruppens största hit ”Pour some sugar on me” men har ocksĂ„ ett intressant stick som för tankarna till den gamla discohiten ”You to me are everything” av gruppen The Real Thing.

”Dangerous” flirtar i refrĂ€ngen oblygt med bandets megahit ”Photograph” och lĂ„ten Ă€r egentligen ett enda stort plagiat av allt det som gjort Def Leppard till Def Leppard, men oj sĂ„ bra de gör det. HĂ€r finns potential för att bli en riktig fanfavorit som kommer att leva kvar i lĂ„tlistan lĂ€nge. Efter den överraskande positiva inledningen kĂ€nns det nĂ€stan naturligt med ett magplask och i det hĂ€r fallet heter magplasket ”Man enough” och Ă€r en sĂ„dan vedervĂ€rdig funksörja att inte ens den briljanta textraden ”Are you man enough to be my girl?” kan rĂ€dda upp situationen. De inledande tre lĂ„tarna Ă€r egentligen symptomatiska för hur hela plattan Ă€r uppbyggd, för varje ”We belong” finns det en ”Battle of my own” och för varje ”Wings of an angel” finns det en ”Energized” som drar ner helhetsupplevelsen och sĂ„ledes ocksĂ„ betyget.

Just lĂ„ten ”Energized” Ă€r faktiskt extra intressant i sammanhanget, det Ă€r ett stort mysterium hur SheffieldgĂ€nget har mage att vĂ€lja den titeln och texten till skivans mest mossiga och gubbsĂ„sigaste inslag. Speciellt som de i lĂ„tar som ”All time High” och tidigare nĂ€mnda ”Dangerous” lĂ„ter pigga och energifyllda pĂ„ ett sĂ€tt som de inte gjort sedan storhetstiden.

Men ”Def Leppard” innehĂ„ller tyvĂ€rr en hel del lĂ„tar som Ă€r helt ok men som ocksĂ„ Ă€r stört omöjliga att komma ihĂ„g nĂ€r man vĂ€l bytt lĂ„t. Det Ă€r faktiskt alldeles för mĂ„nga spĂ„r pĂ„ albumet som fungerar som ren utfyllnad och transportstrĂ€cka mellan de lĂ„tar som Ă€r vĂ€rda att minnas. Fjorton lĂ„tar och en speltid nĂ€rmare timmen Ă€r pĂ„ tok för lĂ„ngt och fĂ„r bandet att framstĂ„ som helt okritiska till det egna materialet. Om de istĂ€llet hade bemödat sig att utöva nĂ„gon slags sjĂ€lvkritik och stĂ€dat bort det överflödiga hade den fjĂ€rde kajan kommit flygandes pĂ„ direkten.

BĂ€sta lĂ„t: ”Dangerous”

HĂ„rdrock

Def Leppard

Def Leppard

(Ear Music/Playground)

LĂ€s mer om