Gripande och medryckande om bortglömd svensk simstjÀrna

"Den svenska torpeden" om Sally Bauer Àr en stark historia som tyvÀrr ofta drunknar i sitt spretiga utförande.

Josefin Neldén ("Psykos i Stockholm", "VÄr tid Àr nu") axlar rollen som Sally Bauer med en gripande seriositet.

Josefin Neldén ("Psykos i Stockholm", "VÄr tid Àr nu") axlar rollen som Sally Bauer med en gripande seriositet.

Foto: Hannes Krantz

Recension2024-11-14 10:59
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Biografi/Drama

Titel: Den svenska torpeden
Visas pÄ: Fyrisbiografen, Filmstaden Luxe, NF Bio GrÀnby
I rollerna: Josefin Neldén, Lisa Carlehed, Mikkel Boe FÞlsgaard
Regi: Frida Kempff
Speltid: 118 min
Betyg: 3

BerÀttelsen om Sally Bauer Àr som upplagd för en film. Hon var en fattig och ensamstÄende mamma som var fast besluten om att bli den första skandinaven att simma över Engelska kanalen. För att göra det i ett konservativt Sverige 1939 behövde hon trotsa samhÀllets inskrÀnkande normer, dÀr insatsen blev den egna familjen. Men ju mer omgivningen tvivlade pÄ henne, desto mer beslutsam i sitt mÄl blev hon.

Simmerskan, som lĂ€nge var innehavare av de flesta simrekord man kan ha i Sverige, Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n namnkunnig. Även om det tidigare gjorts bĂ„de pjĂ€ser och skrivits böcker om henne. Regissören Frida Kempff fick upp ögonen för Bauer genom Sara Stridsbergs bok "Happy Sally" (2004) och har sedan dess jobbat pĂ„ filmen om hennes liv.

Josefin NeldĂ©n, som har förberetts genom att trĂ€na simning i Ă„ratal, axlar huvudrollen med en gripande seriositet. Det gastkramande filmfotot, som Ă€r filmens stora tjusning, sĂ€tter publiken mitt i det oberĂ€kneliga vattnet. Men i fokuset pĂ„ misĂ€ren kĂ€nns det som man aldrig riktigt fĂ„r lĂ€ra kĂ€nna Bauer. Över halva filmen hinner passera innan den verkligen kommer i gĂ„ng – och sedan avslutas den mitt i berĂ€ttelsens klimax.

I intervjuer gör Frida Kempff dock klart att hon inte har velat göra en biografisk film. DÀrför heter det att filmen Àr "inspirerad av den sanna historien". Tidslinjer har dÀrmed kastats om för att bÀttre passa ett dramaturgiskt narrativ, namn har bytts ut och en kÀrlekshistoria har adderats. Bauer gifte sig aldrig, men har hÀr en affÀr med en journalist som sedan hjÀlper henne nÄ sina mÄl. Det Àr lite synd att hennes bragd tas ifrÄn henne pÄ det hÀr sÀttet och tillskrivs en man.

En biografisk film behöver inte nödvĂ€ndigtvis vara bokstavstrogen, men dĂ„ ska de kreativa friheterna vara vĂ€l motiverade för att föra fram en tydligare poĂ€ng, inte dölja en verklighet som tycks vara mer intressant. Det Ă€r aldrig ett bra tecken nĂ€r man behöver googla huvudpersonen efterĂ„t eftersom man lĂ€mnas med sĂ„ mĂ„nga obesvarade frĂ„gor. Filmen tonar ned Bauers imponerande meritlista och lĂ€gger i stĂ€llet stort fokus pĂ„ konflikter inom familjen, som blir de frĂ€msta kritikerna – inte samhĂ€llet.

"Den svenska torpeden" Àr ett medryckande och framför allt vackert filmat drama. Men det spretiga fokuset vill ofta lite för mycket och tappar siktet pÄ berÀttelsens kÀrna.