BjÀssen frÄn Bukarest

Nobelpristippade Mircea Cărtărescu Àr aktuell pÄ svenska med nya jÀtteromanen "Solenoid". Viktor Andersson har trÀtt in i författarens verk, dÀr allt kÀnns igen men ÀndÄ Àr obekant.

Mircea Cărtărescu (född 1956) Àr en av RumÀniens ledande författare. 2002 presenterades han för svenska lÀsare med romanen "Nostalgia". Hans mest betydelsefulla verk hittills Àr det tredelade romanprojektet "Orbitór".

Mircea Cărtărescu (född 1956) Àr en av RumÀniens ledande författare. 2002 presenterades han för svenska lÀsare med romanen "Nostalgia". Hans mest betydelsefulla verk hittills Àr det tredelade romanprojektet "Orbitór".

Foto: Anders Ahlgren/SvD/TT

Recension2019-06-29 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Som alltid nĂ€r det gĂ€ller en ny tjock bok av rumĂ€nen Mircea Cărtărescu slukar jag de första 200 sidorna i ett hejdlöst tempo. Men dĂ€r nĂ„gonstans tappar jag som vanligt farten. ”Solenoid” börjar nu bjuda ett bekant motstĂ„nd som gör den svĂ„rtuggad.

Det Àr en afton i början av maj. Cărtărescus bildstormar och vansinniga diktarvisioner förlorar sitt sammanhang. Jag förtvivlar dessutom i största allmÀnhet. Sommaren nÀrmar sig och jag har under vÄren inte Ästadkommit nÄgonting.

Bokens berĂ€ttare och huvudperson – den rumĂ€nska modersmĂ„lslĂ€raren som ville bli men som aldrig blev författare – har gĂ„tt vilse i sitt psykes labyrint. Hans tillvaro och allt det mystiska som sker i Cărtărescus surrealistiska Bukarest, och som Ă€ndĂ„ kan liknas vid nĂ„got slags handling, fĂ„r en alltmer undanskymd plats i boken. Som lĂ€sare Ă€r man lika vilsen som berĂ€ttaren och man ger snart upp hoppet om att utgĂ„ngen ska dyka upp bakom nĂ€stan hörn. Man har nu lĂ€mnat ”Solenoid” och trĂ€tt in i Cărtărescus verk – eller hans litterĂ€ra universum om man sĂ„ vill.

SÄ hÀr Àr det alltid nÀr man lÀser Cărtărescu. Förr eller senare lÀmnar man boken som man tror sig lÀsa för att i stÀllet trÀda in i verket. Som alltid i verket blandas dröm och verklighet, nu och dÄ, till dess att man inte vet vad som Àr vad eller nÀr.

Har man lÀst Cărtărescu förut kÀnns allt igen, samtidigt som det Àr obekant. Varje gÄng man pÄ nytt trÀder in i verket har det skett förskjutningar. Men barndomen Àr som vanligt en dröm och en gÄta att knÀcka, och ungdomen Àr som alltid en enda lÄng febernatt bland svettiga lakan.

Cărtărescu dröjer denna gĂ„ng lĂ€nge vid sitt alter egos unga jag – den ensamme, lĂ„nghĂ„rige ynglingen som pĂ„ sitt rum slukar vĂ€rldens alla böcker. Han tror sig Ă€ga snille och en framtid som stor författare. Men den brĂ„dmogne bokslukaren tillintetgörs av förstĂ„sigpĂ„arnas kritik och elaka översitteri. Hans första mĂ€sterverk förvandlas i mötet med lĂ€sarna till en patetisk pastisch.

DĂ€r och dĂ„ döms han till det livslĂ„nga straffet att inte bli författare – i stĂ€llet blir han lĂ€rare pĂ„ en hemsk skola i utkanten av Bukarest. DĂ€r och dĂ„ förseglas hans öde och han blir den maniskt skrivande kĂ€llarmĂ€nniska som han alltid har varit menad att bli.

Det börjar bli sommar. HĂ€r och var dyker det upp recensioner av ”Solenoid”. Jag har 500 sidor kvar. Boken och Cărtărescus författarskap hyllas av svenska kritikerkĂ„ren.

Samtliga kritiker pĂ„minner sina lĂ€sare om att Cărtărescus lĂ€nge har varit Nobelpristippad, Ă€ven om han Ă€r en lĂ„goddsare jĂ€mfört med andra, mer lĂ€ttillgĂ€ngliga vĂ€rldsförfattare. Jag Ă€r ganska less pĂ„ Nobelpriset i litteratur som mĂ„ttstock – men tĂ€nk om Cărtărescu och norrmannen Karl Ove KnausgĂ„rd i höst skulle fĂ„ varsitt Nobelpris, det skulle Ă€ndĂ„ vara nĂ„got av en hĂ€ndelse. Cărtărescu och KnausgĂ„rd har mycket gemensamt, tro det eller ej.

Jag börjar tÀnka en del pÄ Cărtărescu svenska översÀttare. Hur tusan lyckas Inger Johansson gÄng pÄ gÄng med denna översÀttarbragd?

Det bli sommar pĂ„ riktigt och snart tycks allt som kan sĂ€gas om boken och dess författare ha blivit sagt. Till och med det dĂ€r som jag sjĂ€lv hade tĂ€nkt skriva: att alla dessa sidor med uppvĂ€xtminnen, drömrapporter och dagbokspassager bara har en poĂ€ng – att upprĂ€tta en egen vĂ€rld och trĂ€nga undan den befintliga. Jag har 300 sidor kvar. Jag Ă€r nĂ€ra ett sammanbrott.

Jag mÀrker att samtliga kritikers förklaringar av vad en solenoid Àr för nÄgot övertrÀffar min egen. (En solenoid Àr en elektromagnet som alstrar ett magnetfÀlt med vilket den kan flytta föremÄl av metall. Solenoider Àr oftast smÄ, men hos Cărtărescu Àr de gigantiska och underjordiska, och de fÄr hus, mÀnniskor och föremÄl att levitera.) Jag drabbas av influensaliknande symptom och oroar mig för att jag har fÄtt borrelia eller nÄgot vÀrre. Jag har 150 sidor kvar. Jag fÄr ett sÄr pÄ ena ögonlocket.

Jag vet att Cărtărescu Àr en mÀrklig och mycket mÀrkvÀrdig författare, att han Àr bra och att jag mÄnga gÄnger har glatt mig Ät denne postmoderna romantikers pÄhitt, men den hÀr gÄngen Àr jag inte mottaglig för hans trollerikonster.

Jag tvivlar inte pÄ att Cărtărescu lyckades trÀnga undan sin egen verklighet medan han skrev "Solenoid". Min dÀremot lyckas boken inte trÀnga undan, dÀr jag sitter vid köksbordet klockan halv sex pÄ morgonen, den 26 juli 2019, och plöjer de sista 50 sidorna, för att med gott samvete kunna skriva den hÀr texten.

Litteratur