Som alltid nĂ€r det gĂ€ller en ny tjock bok av rumĂ€nen Mircea CÄrtÄrescu slukar jag de första 200 sidorna i ett hejdlöst tempo. Men dĂ€r nĂ„gonstans tappar jag som vanligt farten. âSolenoidâ börjar nu bjuda ett bekant motstĂ„nd som gör den svĂ„rtuggad.
Det Ă€r en afton i början av maj. CÄrtÄrescus bildstormar och vansinniga diktarvisioner förlorar sitt sammanhang. Jag förtvivlar dessutom i största allmĂ€nhet. Sommaren nĂ€rmar sig och jag har under vĂ„ren inte Ă„stadkommit nĂ„gonting.
Bokens berĂ€ttare och huvudperson â den rumĂ€nska modersmĂ„lslĂ€raren som ville bli men som aldrig blev författare â har gĂ„tt vilse i sitt psykes labyrint. Hans tillvaro och allt det mystiska som sker i CÄrtÄrescus surrealistiska Bukarest, och som Ă€ndĂ„ kan liknas vid nĂ„got slags handling, fĂ„r en alltmer undanskymd plats i boken. Som lĂ€sare Ă€r man lika vilsen som berĂ€ttaren och man ger snart upp hoppet om att utgĂ„ngen ska dyka upp bakom nĂ€stan hörn. Man har nu lĂ€mnat âSolenoidâ och trĂ€tt in i CÄrtÄrescus verk â eller hans litterĂ€ra universum om man sĂ„ vill.
SĂ„ hĂ€r Ă€r det alltid nĂ€r man lĂ€ser CÄrtÄrescu. Förr eller senare lĂ€mnar man boken som man tror sig lĂ€sa för att i stĂ€llet trĂ€da in i verket. Som alltid i verket blandas dröm och verklighet, nu och dĂ„, till dess att man inte vet vad som Ă€r vad eller nĂ€r.
Har man lĂ€st CÄrtÄrescu förut kĂ€nns allt igen, samtidigt som det Ă€r obekant. Varje gĂ„ng man pĂ„ nytt trĂ€der in i verket har det skett förskjutningar. Men barndomen Ă€r som vanligt en dröm och en gĂ„ta att knĂ€cka, och ungdomen Ă€r som alltid en enda lĂ„ng febernatt bland svettiga lakan.
CÄrtÄrescu dröjer denna gĂ„ng lĂ€nge vid sitt alter egos unga jag â den ensamme, lĂ„nghĂ„rige ynglingen som pĂ„ sitt rum slukar vĂ€rldens alla böcker. Han tror sig Ă€ga snille och en framtid som stor författare. Men den brĂ„dmogne bokslukaren tillintetgörs av förstĂ„sigpĂ„arnas kritik och elaka översitteri. Hans första mĂ€sterverk förvandlas i mötet med lĂ€sarna till en patetisk pastisch.
DĂ€r och dĂ„ döms han till det livslĂ„nga straffet att inte bli författare â i stĂ€llet blir han lĂ€rare pĂ„ en hemsk skola i utkanten av Bukarest. DĂ€r och dĂ„ förseglas hans öde och han blir den maniskt skrivande kĂ€llarmĂ€nniska som han alltid har varit menad att bli.
Det börjar bli sommar. HĂ€r och var dyker det upp recensioner av âSolenoidâ. Jag har 500 sidor kvar. Boken och CÄrtÄrescus författarskap hyllas av svenska kritikerkĂ„ren.
Samtliga kritiker pĂ„minner sina lĂ€sare om att CÄrtÄrescus lĂ€nge har varit Nobelpristippad, Ă€ven om han Ă€r en lĂ„goddsare jĂ€mfört med andra, mer lĂ€ttillgĂ€ngliga vĂ€rldsförfattare. Jag Ă€r ganska less pĂ„ Nobelpriset i litteratur som mĂ„ttstock â men tĂ€nk om CÄrtÄrescu och norrmannen Karl Ove KnausgĂ„rd i höst skulle fĂ„ varsitt Nobelpris, det skulle Ă€ndĂ„ vara nĂ„got av en hĂ€ndelse. CÄrtÄrescu och KnausgĂ„rd har mycket gemensamt, tro det eller ej.
Jag börjar tĂ€nka en del pĂ„ CÄrtÄrescu svenska översĂ€ttare. Hur tusan lyckas Inger Johansson gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng med denna översĂ€ttarbragd?
Det bli sommar pĂ„ riktigt och snart tycks allt som kan sĂ€gas om boken och dess författare ha blivit sagt. Till och med det dĂ€r som jag sjĂ€lv hade tĂ€nkt skriva: att alla dessa sidor med uppvĂ€xtminnen, drömrapporter och dagbokspassager bara har en poĂ€ng â att upprĂ€tta en egen vĂ€rld och trĂ€nga undan den befintliga. Jag har 300 sidor kvar. Jag Ă€r nĂ€ra ett sammanbrott.
Jag mĂ€rker att samtliga kritikers förklaringar av vad en solenoid Ă€r för nĂ„got övertrĂ€ffar min egen. (En solenoid Ă€r en elektromagnet som alstrar ett magnetfĂ€lt med vilket den kan flytta föremĂ„l av metall. Solenoider Ă€r oftast smĂ„, men hos CÄrtÄrescu Ă€r de gigantiska och underjordiska, och de fĂ„r hus, mĂ€nniskor och föremĂ„l att levitera.) Jag drabbas av influensaliknande symptom och oroar mig för att jag har fĂ„tt borrelia eller nĂ„got vĂ€rre. Jag har 150 sidor kvar. Jag fĂ„r ett sĂ„r pĂ„ ena ögonlocket.
Jag vet att CÄrtÄrescu Ă€r en mĂ€rklig och mycket mĂ€rkvĂ€rdig författare, att han Ă€r bra och att jag mĂ„nga gĂ„nger har glatt mig Ă„t denne postmoderna romantikers pĂ„hitt, men den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r jag inte mottaglig för hans trollerikonster.
Jag tvivlar inte pĂ„ att CÄrtÄrescu lyckades trĂ€nga undan sin egen verklighet medan han skrev "Solenoid". Min dĂ€remot lyckas boken inte trĂ€nga undan, dĂ€r jag sitter vid köksbordet klockan halv sex pĂ„ morgonen, den 26 juli 2019, och plöjer de sista 50 sidorna, för att med gott samvete kunna skriva den hĂ€r texten.